Week 4 stage - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Week 4 stage - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Week 4 stage

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

04 Maart 2008 | Nederland, Groningen

Hey iedereen.

Inmiddels zitten we al weer vijf weken in Suriname.
Als ik het nu zo bekijk gaat de tijd echt supersnel.

De eerste twee weken hebben we lekker vakantie gevierd.
Daarna zijn we begonnen met de stage.
Ik ben nu bezig met mijn vierde week stage en heb het onzettend naar mijn zin.

Het was in het begin erg omschakelen maar al snel genoeg wen je er aan.
Ik weet nog dat ik de eerste dagen erg ben geschrokken van het slaan van kinderen en het schreeuwen naar kinderen. Nu staat mevrouw zelf voor de klas te brullen.
Er is een bepaald weekroosten waar de leerkrachten zich goed aan moeten houden. Binnen een korte tijd moeten er veel lesjes worden behandeld. Het is dus de bedoeling dat de kinderen hier vlot doorwerken en dat kan best. Alleen hebben veel kinderen hier moeite mee. Er wordt op een potlood gekauwd, naar buiten gekeken, geruzied met de buurman, 60 keer per uur geplast of het werkboek wordt vergeten. De uitleg moet echt 100 keer worden herhaald voordat het duidelijk is en dan nog zijn er kinderen die het anders doen.

Dit werkt echt heel vermoeiend en frustrerend voor een leerkracht. Je bent de hele dag bezig met mopperen, kinderen aan het werk te zetten, schriten na te kijken en te verbeteren. Vorige week woensdag heb ik echt een inzinker gehad.
Mijn coach ging toen om half 12 weg zodat ik het laatste uur alleen de klas had. Ik dacht “leuk!!! Eigen klasje”. Ik had wat sommen gekregen om deze uit te voeren met de kinderen en daarna mocht ik mijn eigen tijd inplannen. Het waren 4 rijtjes van 5 sommen. (1+2=, 3+1= etc etc.) Ik denk die ram ik er ff doorheen en daarna gaan we lekker spelletjes doen. Er was ook een meisje jarig dus ze kon dan mooi trakteren. Half 12 begon ik met de sommen en om kwart over 12 waren en nog 15 kinderen aan het werk. Drie kwartier lang heb ik op kinderen geschreeuwd; GA AAN JE WERK, GA ZITTEN, LEG JE LINEAAL WEG, LET OP JE EIGEN WERK, KIJK NIET NAARBUITEN, HOUD OP MET KLIKKEN!!!!!...Ik had 6 kinderen om mijn bureau staan die mij vroegen of ze mochten plassen. Ik werd helemaal gek!!! Ik heb zelfs een tafel van een meisje opgetild en die een meter verderop neergebeukt!!!En nu ga je wat doen Potverdorie. Er wordt dan gewoon lief naar je gelachen. Toen om 5 voor half 1 drie kinderen hun werk nog niet afhadden heb ik hun schriften meegegeven als huiswerk. EN OW WEE ALS JE HET MORGEN NIET AF HEBT!! DAN ZWAAIT ER WAT. Toen de bel ging bleek dat we Tanya’s verjaardag waren vergeten. Ik vroeg de kinderen om nog voor haar te zingen. Tanya heb ik bij de deur gezet om haar koekjes uit te delen aan de kinderen die naar huis gingen zodat ze op die manier toch nog een beetje kon trakteren. Om 13.34 waren alle kinderen buiten. Ik zat uitgeblust achetr mijn bureau. Jah hoor de directeur kwam eraan : “slecht getimed juf, je bent te laat”. Ik heb mijn excuses aangeboden maar kon wel door de grond zakken. Gadverdamme 4 minuutjes later man!!!!! Ik had het helemaal gehad. Wat een rotkinderen.

Thuis aangekomen met ik met Selina gaan zwemmen. Afkoelen :D
De volgende dag liepen we naar school en ik zei; vandaag ga ik niks doen. Lekker achter me tafel zitten en observeren. Ik heb even geen zin in jankende, luie en zeurende kinderen.
Toen ik op school kwam zei de directeur; ‘juf je bent alleen tot 10.00 daarna komt juf Ramdin weer. NEEEHEEEEEE dacht ik.. dit kan niet.
Na de vlaggenparade en het bidden ben ik even stil gevallen. Alle kinderen keken me afwachtend aan. Ik ben wel zo ontzettend uitgevallen. Ik heb de dag ervoor met de kinderen doorgenomen en verteld dat ik heeeeeeel boos was. Ik heb mijn nieuwe regels op het bord gezet.
Monden dicht!!!!
Recht op je stoel zitten!!!
Alleen een potlood en gum op tafel!!!
Niemand gaat meer plassen na de pauze!!!
Als je me irriteert schop ik ja naar de directeur en hoef ik je de rest van de dag niet meer te zien!!!
Dit heeft gewerkt. Als muizen gingen ze aan de slag. Zo nu en dan heb ik nog een kleine corerctie moeten geven ( OP JOU WACHT IK VANDAAG NIET!!! OPSCHIETEN!!!!)
Toen mijn coach kwam vond ze dat de kinderen keurig stil waren. Ik heb haar uitgelegd wat er de dag ervoor was gebeurd en ze moest erg lachen. Ze zei; juf snap je nu dat sommige kinderen mep verdienen. Ik zou het zelf niet doen maar ik snap het nu echt. Je kunt sommige kinderen honderd keer waarschuwen, ze met de neus in een hoek laten staan, ze onder een tafel laten zitten maar ze luisteren gewoon niet.
Deze week natuurlijik weer begonnen vol goede moed maar ik blijf eerst streng en tijd voor een grapje of spel is er eerst niet.

Naast de stage hebben we natuurlijk nog weekenden!! Wihiiiiiiiiiiii
We hebben laatst een barbeque gehad bij laurine thuis. Ze was jarig. Na de bbq zijn we natuurlijk naar de Havana gegaan om te dansen.
Vorige week hebben we in het huis van Christien gegeten. En vriendinnetjes van me....hier woont Jef ook die afgelopen zomervakantie bij ons in Portugal was. Vet grappig. Ik heb nog fotoos van ons gezien op zijn Ipod in de Kiss etc. Hahaha echt vet leuk.
In ieder geval heeft Jefke van Kuyk ook met ons gegeten en daarna zijn we weer naar de stad gegaan. Afgelopen weekend zijn we naar een reggaefeest geweest. We dachten dat dit geweldig zou zijn. Om 20.00 zou het feest beginnen en we waren binnen om 22.00. Dit was best laat. Toch waren we een van de eerste klanten. Het was een soort grote sporthal en er traden wat bandjes op. Hoe later het werd, hoe drukker het werd. De wallen hadden volgens mij een personeelsuitje. Meisje in topjes en korte rokjes dropen binnen. Surinaamse vlaggen werden gehesen en de wietdampen vlogen je om de oren. Toen de “star of the show”kwam ging iedereen uit z’n dak. Het was ook wel vet hoor!!! Maar om 01.00 had ik het gehad. Ik liep halfstoned rond door de wiet die je om de oren vliegt en heb me samen met es en marit op laten halen door de taxi. Zaterdags hebben we een feest gehad in Starzz. Dit was een trancefeest. Niet helemaal mijn muziek maar het was best gezellig. We kregen grote zonnebrillen en hoeden in onze handen gedrukt.
Zondags zijn we lekker gaan varen en hebben we een stuk van de jungle gezien. We zijn de Sorno-creek ingevaren. Dit was echt geweldig. Om je heen zie je alleen maar groen en het is helemaal stil daar. Het water is gifzwart en het ruikt er heerlijk naar frisse natuur. Ik heb zelfs een aap gezien :D.

Na dit heerlijke weekend zijn we uitgerust begonnen aan een nieuwe stageweek. Maandag de derde kakkerlak gespot voor mijn deur. Ik haat die beesten en ben er echt doodsbang voor. Heb hem een grote spuitbus op de kop gezet en er een pot overheen gezet. Een paar uren later heb ik hem samen met Marit verwijderd uit ons huis. Alsof dit nog niet genoeg was kwam er ’s avonds een kleine vleermuis in ons huis. We zijn gillend de veranda op gerend. Het beest kon natuurlijk niet in ons huis blijven. Marit en ik zijn weer naar binnen gegaan. We hebben kleden om ons heen gebonden zodat de vleermuis ons niet in de haren of kleren kon vliegen. Voorzichtig zijn we ons huis binnen geslopen om de vleermuis te zoeken. Jah hoor. Batman hing in de gordijnen. Met doeken en flessen hebben we hem bekogeld zodat hij uiteindelijk weer hysterisch rondjes begon te vliegen. Marit en ik lagen op de vloer onder de kleden te gillen. Na een tijdje was de vleermuis weer verdwenen uit het zich en moesten we opnieuw op onderzoek uit. Dit keer ging Esther stiekem om het hoekje kijken. Nergens was de vleddermause te bekennen totdat esther hem boven haar hoofd zag hangen in de gordijnrails. Dit zorgde natuurlijk weer voor grote hysterica. Ik heb de bezem gepakt en hem uit de rails geslagen zodat hij uiteindelijk naar buiten vloog. Deze hele scene heeft in totaal 15 min geduurd en alles is vastgelegd op camera. Hilarisch...

Nog twee dagen stage en dan is het weer weekend. Aankomend weekend gaan we met Suzanne en Mariska voor drie dagen de jungle in. Dit is een georganiseerde trip. We moeten onze hangmatten meenemen omdat we daar ’s nachts in moeten overnachten. Dus na dit tripje volgt er een nieuw artikel op www.tineke21.waarbenjij.nu

Dikke kus Tineke


  • 04 Maart 2008 - 22:02

    Irmie:

    Lieverd,

    wat weer een machtig verhaal...
    Top, dat je het zo mooi hebt.
    Binnenkort moeten we maar even bellen ofzo.
    Ik vermaak me ook prima...
    Mail me maar even, had je vragen gesteld,, maar natuurlijk alleen als het uitkomt etc... hahahah
    dikke kusssssss

  • 04 Maart 2008 - 22:29

    Marije:

    Tinie!!! wat geweldig om te lezen haha, lach me dood om je batman verhalen :D ietsje minder dat de kleine kotertjes niet willen luisteren maar hopelijk werkt je nieuwe techniek (en anders ook maar slaan die handel ;) mooi dat je het zo naar je zin hebt man, super om te lezen! wacht op je nieuwe stories! dikke kus von miii

  • 05 Maart 2008 - 10:11

    Moon:

    He meis!!

    Hahaha prachtig jullie avonturen met batman en t personeel van de wallen! Heb hier hardop achter de comp gelachen! Ben blij dat je t zo naar je zin hebt, en blijf komen met die stories! Hier alles ok, kut weer met sneeuw en hagel!!

    Dikke kus

  • 05 Maart 2008 - 12:24

    Mem:

    Vanmorgen weer je verhaal gelezen helemaal leuk maar dat de kinderen zo slecht willen luisteren is best vervelend.Nou over 3 weken zullen we ze in het eggie zien ik ben benieuwd gr je moeder

  • 05 Maart 2008 - 14:37

    Hilliebillie:

    Rosje!
    How yaa dooinnn?!
    Wat een vette story! Wel beetje jammer dat die kids wat minder luisteren.. Maar dat gaat helemaal goed komen! Je bent een goede juf, u know! :P
    Dat ongedierte wat er bij jullie rondzwerft krijg ik echt de kriebels van! Ben benieuwd wat voor ongedierte je in de jungle gaat tegenkomen! ;)
    Ros, succes! You can do it :)

    Kusss

  • 05 Maart 2008 - 21:50

    Sanne:

    Hardhandige aanpak is dus duidelijk noodzakelijk daaro, onvoorstelbaar zeg!!!Machtig al die feestjes hoor, en dit weekende de jungle in dus?!Ben zeer benieuwd, have fun en blijf ons op de hoogte houden!Echt leuk om je verhalen te lezen, dikke tût!

  • 06 Maart 2008 - 08:28

    Aukje:

    Haha wat een leuk verhaal weer! Ongelofelijk wat je daar allemaal meemaakt! Wat vermoeiend die vervelende kindjes hé, maar door je aanpak lukt t je vast om de kindjes straks veel beter te laten luisteren!
    Veel plezier in de jungle dit weekend!!
    Dikke kus!

  • 06 Maart 2008 - 11:51

    Erwin Nijboer:

    tineke ik heb je foto,s gezien en ik vond ze heel mooi en doe je best daar .gr erwin nijboer

  • 06 Maart 2008 - 12:13

    Beppe:

    tineke
    met veel plezier je mailtje gelezen
    t,is daar wat met die onhuren maar laat je niet kisten he jij bent de baas,wat gaat de tijd snel over een paar weekjes zijn jou moeder en agnes daar en dan maar genieten met elkaar je foto,s zijn heel mooi krijgen we een beetje kijk hoe het daar is .bij ons is alles goed alleen het weer maar ja het is net oars.nou tineke een fijn weekend naar de jungle en we horen het nog hoe het daar is geweest pas op de wilde dieren ha ha.
    groetjes aan de meiden en tot je volgende verslag.
    veel liefs en een dikke knuf fan dyn beppe en,,,,,,,,,,,,,pake


  • 06 Maart 2008 - 13:11

    Erwin:

    meester vond de foto's ook mooi

  • 08 Maart 2008 - 16:59

    Leonoor:

    haha wat een top vehraal over je stage, komt me bekend voor ;-)
    Ben benieuwd hoe jullie trip was! Wij gaan deze week op binnenland stage, volgende week zaterdag psa terug.
    Liefs xxx

  • 11 Maart 2008 - 16:01

    Kaka The Farmer:

    Pak ze aan die onhuren!
    Ik heb wel zoo in een flauwte gelegen om Jefke van Kuyk!
    We contacten kleine flater
    KUSSSSSS KUSSSSS KUSSSSSS

  • 11 Maart 2008 - 20:25

    Lolkje:

    Lieve Tineke
    Kan ook even mooi op jou site kijken
    Prachtige foto's
    En je stage gaat goed hoorde ik van dyn mem
    En dat je mem en je zus ook nog naar je toe komen
    Heb nog even met je mem gesproken ze had er zo'n zin in
    Nou zo te zien maak je daar ook heel wat mee
    Op z'n tijd een feestje dat hoort erbij
    je moet daar echt genieten
    Als je weer in ons kikkerlandje terug komt zo als het nu is regen,en harde wind dan zit je daar goed
    Je bent ook al mooie bruin
    Je bent der nog een paar maand
    Johannes die komt volgende maand weer thuis uit Namibie
    Die beleeft daar ook van alles
    Nou als jullie weer thuis komen dan horen we de mooie verhalen wel
    Nou Tineke geniet der van en pas goed op jezelf tot de volgende keer ik blijf je volgen
    groetjes en liefs van ons Johannes z'n mem Lolkje



  • 12 Maart 2008 - 09:53

    Anja De Boer:

    Hoi Tien
    Als het nou niet lukt om een baan in het onderwijs te krijgen, kun je altijd nog een boekje uitgeven met leuke korte verhaaltjes. Ik ben benieuwd naar het volgende!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Tineke

Backpacken

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 47574

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 01 Juni 2008

Mijn eerste reis

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: