Eerste week stage - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Eerste week stage - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Eerste week stage

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

20 Februari 2008 | Nederland, Groningen

Pfffffff

Halle allemaal.
Het echte leven is begonnen hoor. Van maandag tot en met donderdag gaat de wekker om 6.20. Tineke moet uit de veren, mag zich douchen onder een ijskoude douche om daarna te eten en naar school te vertrekken. Die douche zo vroeg en zo koud is echt vreselijk maar je bent wel gelijk wakker.

We lopen elke ochtend om 7.15 naar school toe. Langs een drukke weg worden we bijna van de sokken gereden. En als het regent (wat het hier de laatste tijd nogal veel doet) dan bellen we een taxi.

Om half 8 moeten we op school zijn. De eerste maandag van onze stage waren we keurig op tijd. We hebben het kantoor van de directeur opgezocht om ons te melden. Hij had ons niet verwacht en vroeg ons om buiten te wachten. We zaten op een bankje voor het lokaal te wachten. Opeens klonk er een bel en stonden alle kinderen in strakke rijen voor de klas. De Surinaamse vlag werd gehesen en het volkslied werd met volle borst gezongen. We gingen maar staan en bromben wat mee. Daarna klonk er weer een bel en liepen alle kinderen naar binnen. De directeur handelde nog wat te late kinderen en stafwerk af en liet ons daarna binnen komen. Het was een hele vriendelijke meneer. Na een kort gesprek zijn we rondgeleid in de school en voorgesteld aan alle leerkrachten. Na de rondleiding mochten we zelf kiezen in welke klas we stage wilden gaan lopen en daar konden we ook gelijk een kijkje gaan nemen. Ik heb gekozen voor klas 1a (groep 3a)
In deze groep zitten 35 kinderen van verschillende bevolkinsgroepen, creooltjes, javaantjes en hindoestanen. Het zijn vet mooie schatjes. Ik heb even een uurtje in de klas gekeken en met mijn coach gesproken en daarna mochten we naar huis.
Dinsdag begon de stage echt. Ik kreeg een tafel en een stoel en werd voorgesteld aan de kinderen. Ik mocht gelijk een leesles geven en heb de juf geholpen met nakijken. Alle lessen worden hier klassikaal gegeven en er worden vooral veel lesje opgedreund. De methodes zijn ontzettend oud en veel boekjes vallen uit elkaar. De kinderen hebben allemaal hun eigen schriften, potloog, gum, lineaal etc aan moeten schaffen. Dit nemen ze elke dag mee naar school en weer mee naar huis. In de klassen kan bijna niks blijven liggen want het kan zo worden gestolen. In het schoolgebouw zitten namelijk geen ramen. Het is een betonnen lokaal met gaten waar gaas voor zit. Zo nu en dan zit er lapjes stof opgehangen wat gordijnen voor moeten stellen.
Wanneer kinderen klaar zijn met een les moeten ze wachten tot iedereen klaar is. Er is geen klaarwerk of hulpwerk. Als je klaar bent ga je "overhangen". je legt de handen dan op tafel en doet alsof je slaapt zodat niemand last van je heeft.
IK GA DUS ZOWIESO KLAARWERK INVOEREN!!!!
Ook ben ik de eerste dag best geschrokken van mijn coach. Er was een meisje dat niet op zat te letten tijdens de les. Ze kreeg gelijk de lineaal tot twee keer toe op haar vingers gemept. Dat was natuurlijk huilen. Ik zat echt verstijft achter mijn tafel. Ow my god wat gebeurt hier. Ik vond het zo zielig voor dat meisje.
Nu weet ik dat er dagelijks kinderen een mep "verdienen" en dan kijk ik maar weg.
Ik probeer de kinderen zoveel mogelijk te complimenteren voor de opdrachten die ze hebben gemaakt. Ik heb al veel lessen mogen geven en kan goed met mijn coach. Het is alleen aanpassen geblazen!!
Ook is het elke dag hetzelfde riedeltje: lezen rekenen schrijven!!!
als je nagaat dat de kinderen elke dag leshebben tot half 1 en binnen die week 4,5 uur moeten lezen is dat dodelijk saai. Ik probeer met een leuke intro of spannend verhaal er toch iets leuks van te maken. Vandaag moest ik onverwacht muziek geven. Nou deze nachtegaal is helemaal NIET van het muziek geven maar ik nam het heel enthousiast maar aan. De kinderen hadden een uur muziek en ik moet ze het lied leren

tik tak doet de klok, tik tak zegt de klok. Als die dat nou eens niet deed, wist ik niet hoe laat het was. OFZO??!!

Hoe moet je daar een uur mee vullen??? 1 klein schijtliedje. Ik begon dus maar een klok te tekenen en uitgebreid te praten over wat het was en hoeveel uren een klok had etc etc. (kinderen weten dat namelijk niet hier). Ze vonden het geweldig. Ik heb alle kinderen om de beurt voor de klas laten halen om andere liedjes te zingen. Complete raps werden er gegeven. GEWELDIG!!!

Ook zitten er in de klas veel zorgleerlingen waar totaal geen aandacht aan wordt besteed. Ik heb twee kinderen die niet kunnen lezen of schrijven. Die kunnen dus nooit een voldoende op repetities halen (die hebben ze namelijk hier al in groep 3) Ik probeer er zoveel mogelijk aan te doen maar het is moeilijk als je 35 kinderen les moet geven waarvan 20 zorgleerlingen. Er is zoveel achterstand. Ook de achtergrond van de kinderen is soms echt om te huilen. Ouders aan de drugs, vader vermoord, moeder weggelopen etc etc.

Ik weet dat ik tijdens mijn stage niet veel zal leren over zorgverbreding en dingen die ik in nederland zal leren maar ik hoop toch echt dat ik wat aan het onderwijs hier kan doen. Zoals klaarwerk voor kinderen als ze hun werk af hebben. Extra hulpwerkbladen voor kinderen die moeite ebben met bepaalde vakken. Dan weet ik dat ik in deze 4 maanden in iedere geval iets voor de kinderen heb kunnen doen.

Nou dat was dus mijn stage tot nu toe. Ik heb het nog steeds ontzettend naar mijn zin hier. Ook gaat het met ze 4en nog Prima!!!

Elke dinsdag en Vrijdag hebben we nog salsa. Das echt geweldig!!! ik leer superveel nieuwe dingen hier. Donderdags gaan we altijd naar de havana om te salsadansen. En vrijdag en zaterdag verschilt. Meestal blijft het bij een borreltje op het terras en zondag gaan we lekker varen en 's avonds weer vroeg op bed te gaan.

Ik vind het vet leuk om allemaal mailtjes en berichtjes van jullie te krijgen want het is toch wel raar dat ik alles alleen doe zonder vrienden, vriendje en familie!!

Mis jullie wel een beetje hoor :D
Tot snel allemaal!!!
dikke kusssss

  • 20 Februari 2008 - 19:13

    Irm:

    Heeey lieverd,
    wat een verhaal ook weer.
    Ik maak ook niet zoveel mee, heb een saai kantoor met 2 vrouwen en that's it. Haha en verder mag ik bijna niets vertellen over wat ik precies doe (contract). Maar echt super dat het zo goed gaat!!! Bij mij gaat het ook goed. Ik bel je binnenkort wel een keer, weet mn nummer nog steeds niet uit mijn hoofd.

    Lieverd succes met je zorgenkindjes en we bellen, smsen...

    dikke kus

  • 20 Februari 2008 - 19:21

    Eveliene:

    Lieverd, super leuk om te lezen dit! Wat een indrukken allemaal! Zal je zo snel mogelijk een update mailen hoor!
    Dikke kus!

  • 20 Februari 2008 - 20:28

    Dyn Mem:

    Nou heb weer met veel plezier je verhaal gelezen. Heel anders dan bij ons het onderwijs,maar voor jullie een ervaring rijker.Geniet er van en hier is alles ook nog oke, het weer wordt al wat beter en dat doet goed. gr van ons allemaal

  • 20 Februari 2008 - 21:42

    Beppie:

    hoi 10
    je verhaal weer met genoegen gelezen
    zo te horen een vooroorlogse tijd dar maar met juf 10 aan het roer nou het komt goed ga de kids daar maar lekker verwinnen.nog steeds heb je het erg naar de zin daar en dat is het belangrijkste . de foto,s zijn super vooral die met die scheetjes .nog bedankt voor het berichtje dat je ons had gestuurd heb helaas niet een terug gestuurd want ik had hem gelezenen en zou hem nog een keer bekijken en hij stond niet meer in mijn telefoon ,maar ik vraag het nummer wel ff aan je moeder nou lieverd ik stop de groetjes aan de meiden en tot het volgende verslag
    folle leafs fan dyn beppe en pake

  • 21 Februari 2008 - 09:59

    Joke:

    Hey pop!
    Wat indrukwekkend allemaal zeg! Het moet wel een hele omschakeling zijn en tegelijk een mooie ervaring! Ik vind het vet goed van je dat je die kinderen op een creatieve manier van alles bijbrengt, zij zullen blij met je zijn! En heerlijke dat je de salsagekte daar gewoon voor kunt zetten :D
    Heb je mijn mailtje ook ontvangen?
    Ik zit mijn laatste dagje op kantoor uit, morgen nog werken en zaterdag op wintersport!! zin in!! Wij contacten snel weer!
    Dikke kus

  • 21 Februari 2008 - 11:46

    Marije:

    Hee ros, wat super om te lezen!jee wat een verschillen zeg, zal wel zwaar wennen zijn maar wel leuk! ik mail je snel met de stand van zaken hier (niet veel bijzonders trouwens haha) en hou ons op de hoogte! dikke kus

  • 22 Februari 2008 - 11:41

    Sanne:

    Hi Tinus, wat leuk je verhaal weer te lezen, herkenbaar ook ( frustratie>onderwijs!)Het echte werkleven is nu dan ook begonnen voor jou dus! Leuk dat je echt postieve veranderingen wilt aanbrengen , hopen dat ze hiermee dan ook doorgaan als je weggaat! Maar wat een schatties die kids!!Hier alles in orde, volgende week voorjaarsvakantie, jij ook?;-) Werkse en enjoy, dikke tût S

  • 01 Maart 2008 - 10:52

    Jouk:

    Ha die 10.

    35 stuks!!!!!!!!!!
    Jesus, dan mag ik niet mopperen met 28.

    Heel goed dat je keuzewerk invoert!!
    Staat je coach daar voor open of is het compleet nieuw voor haar?

    En wat een heerlijke foto's zeg.
    Ze hebben daar natuurlijk ook een uniform, bijzonder.

    Zijn gister bij "sokosoko" Rayman geweest, onze überSuri! Leuk. Salih werd er door hem even uitgelicht, we zaten namelijk op de eerste rij..haha

    Nou Tinus, zet'm op en geef de kiddies maar een extra knuffel want dat hebben ze nodig!


  • 01 Maart 2008 - 18:25

    Rianne:

    Hej Tinie!!
    Wat leuk om zo elkaars verhalen te lezen zeg!!Jij vermaakt je ook super aan je verhalen te zien, en wat gaat de tijd snel he!! heb er ook alweer een maand op zitten.
    Geniet ervan!!
    Tuut Rianne

  • 02 Maart 2008 - 12:11

    Anja De Boer:

    Hoi Tien,
    Wat weer een hartstikke leuk stukje!! Volgens mij zit jij daar helemaal op de juiste plek, jij kunt met veel grappen en positief zijn,heel veel voor deze kinderen betekenen!!!

  • 09 Maart 2008 - 15:08

    Sieteke:

    9.3.o8 zondag

    vanmorgen bij je ouders geweest.
    vertelde over je stage en over dat je van
    alles op je site zette
    maar ook dat wij je mailen konden
    nou,dat doen we dan even.
    met je ouders was het goed
    met je zus wat minder,die had behoorlijk
    de griep.
    ook nog even met jose gepraat over het
    holdersnest de verbouwing schoot al
    aardig op.
    eind maart willen ze er al in.
    je moeder had de school al van binnen
    gezien ze werken met kleurtjes elk lokaal
    een andere kleur
    schijnt rustgevend te werken.
    ik hoop dat je het naar je zin hebt
    en mooi weer
    hier regent het al weer een hele dag.
    tot slot kan ik je vertellen dat aafke
    een zoon heeft gekregen op vrydag
    7 maart dat hy thyn heet
    4100 gram woog en 54cm lang is
    ze zijn vrydag ook weer thuis gekomen
    ik doe je de hartelijke groeten
    pieter en sieteke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Tineke

Backpacken

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 47584

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 01 Juni 2008

Mijn eerste reis

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: