Vakantie voorbij.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Vakantie voorbij.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Vakantie voorbij..

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

08 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal.

Jullie hebben inmiddels gelezen dat ik samen met Mem en Agnes naar Isadou ben gegaan. Was echt supermooi dus daar ga ik geen lap tekst meer over schrijven.

Ik wil graag nog wat vertellen over Berg en Dal. Jahaaaa ook Tineke heeft nog wat te vertellen.

Woensdag 26 maart ben ik samen met Esther,Selina en Marit naar Berg en Dal gegaan. Dit is een dorp en voormalige plantage in Suriname in het district Brokopondo. Vanaf 1717 werd hier naar goud gegraven.

Daar aangekomen zijn we eerst begonnen met een wandeltocht. We moesten schoenen aantrekken en kregen allemaal een stok omdat dat beter lopen was zei onze gids. Al snel hadden we door waar de stok voor diende. De berg die we gingen beklimmen ging gelijk 90 graden de lucht in. Pffff en dat noemen ze dan vakantie. Wel was het een interessante tocht. We kregen veel informatie over de slavernij in die tijd en hebben graven bekeken. We zijn wel 112 meter omhoog geklommen en het uitzicht was geweldig. Maaaaarrrr we moesten ook weer naar beneden. En hoe kom je nou sneller beneden dan zo nu en dan en stukje te glijden. Deze mevrouw is twee keer onderuit gegaan. Godzijdank had ik een stok zodat ik achter een boom kon blijven steken.

Na de wandeltocht hebben we eerst lekker gegeten en ff uitgerust. Maar al snel had ik het gehad en heb ik iedereen uit de hangmat gesleurd om actie te ondernemen voor de Canopy. We werden in grote gordels gehesen, kregen een veiligheidspet op en een handschoen. Weer moesten we een eind lopen om op de berg te komen. Canopy is een soort kabelbanenparcours dwars door de jungle. Je gaat samen met een gids de berg op naar het eerste plaform. Daar word je aan de kabels gespannen en weggeduwd waardoor je dwars door het oerwoud vliegt. Je begint eerst met een korte baan maar ze worden steeds steiler en steeds langer. Op een gegeven moment moesten we over de Surinameriver heen zoeven.!!! Ik vond het echt fantastisch. 170 meter aan een kabel te slinger boven de rivier! Superleuk.

Na de canopy moest er natuurlijk weer geruct worden. Gelukkig had ik wat afleiding in onze hut van een aapje. De moeder van dit aapje was doodgeschoten om te worden opgegeten.Ze wisten niet dat de moeder een baby had. Toen ze de baby vonden hebben ze die meegenomen en toen is hij opgegroeid onder de mensen.

Marit en ik zijn toch nog ff wezen kanoën om een beetje actief bezig te zijn maar dit was niet onze beste zet. We gingen eerst stroomafwaards dus het ging prima ondanks een paar nekslagen met de peddel van Marit. We zijn een vet mooi kreekje ingevaren. maarrrrr we moesten ook weer terug STROOMOPWAARDS. Bekaf van de hele dag hebben we geploeterd om terug te komen. We hebben zelfs een tijdje achter de kano van onze gids gehangen maar die kon ons ook niet meer sleuren. En paar peddelslagen en een kapotte nagel later zijn we aangekomen bij onze hut. We waren afgepeigerd en zeiknat. Omdat ik mijn mama en agnes op ging halen moesten we ook gelijk terug naar huis.

Heb met mijn moeder en Agnes heerlijk genoten van mijn vakantie. We zijn een aantal keren wezen shoppen (agnes en Mem hebben heel Suriname ontdaan van slippers) lekker uit eten geweest, tripje gedaan, maar vooral ook lekker uitgerust. Vandaag heb ik ze meegenomen naar mijn stageschool waar ze rond hebben gekeken in mijn klas en ff kennis hebben gemaakt met mijn coach. Ze hebben cadeautjes gegeven aan verschillende klassen. Hardstikke leuk.
Vanavond half 6 zijn ze weer opgehaald door de taxi en heb ik ze uitgezwaaid.

Ik hoop dat ik morgen hoor dat ze veilig aan zijn gekomen.
Mem en Agnes ik vond het Super dat jullie hier waren.

Voor mij begint de stage nu weer. Deze week geef ik zo nu en dan een beetje les. Volgende week ga ik de klas overnemen. Ik wil die week werken met een thema "muziek en geluiden". Probeer met de kinderen instrumenten te maken en leuke liedjes te zingen. Ook wil ik graag dat de kinderen werken in groepjes om het samenwerkend leren te bevorderen. Volgende week ga ik lesgeven om mijn anier en ik ben benieuwd hoe dat hier aan gaat slaan.

Ik hou jullie op de hoogte en ook dit keer weer bedankt voor de reacties. Echt superleuk om te weten dat zoveel mensen mijn verhaal lezen en dus te weten dat ik niet voor niks een uur op mijn laptop zit te rammen :P

liefs Tineke

  • 08 April 2008 - 09:00

    Sanne:

    Tinus, je begint al een aardige neger te worden daar zie ik wel, goed bezig:-)!!Wat een machtig trip hebben jullie gedaan, canopy en kanoën!Succes weer op je stage, dikke tût S

  • 08 April 2008 - 09:10

    Moon:

    He meis, wat een geweldige foto's, over de rivier heen en dat aapje haha prachtig! Wat een super ervaringen maak jij daar allemaal, dingen om nooit te vergeten en wie weet wanneer t weer s van pas komt! Succes met stage, hoop dat die monsters een beetje reageren op jouw manier van lesgeven! Dikke tuuut

  • 08 April 2008 - 09:22

    Rianne:

    Tiniee!!
    Ja voelde me nogal schuldig gister dat ik nooit je berichtjes las, dus heb het nu maar meteen gedaan:P Zal je weer gaan volgen hoor! Haha, he meis geniet er van!!! en super leuke foto's trouwens!!

    Dikke kuss
    Rianne

  • 08 April 2008 - 12:02

    Irm:

    Lieverd,
    wat een mooi verhaal weer! Super gaaf die tocht bij de berg enzo....
    Maar een keer kanoen in Groningen? Stuk makkelijker ;)
    Ik zal ff werken. Succes deze week!!

    Dikke kusss

  • 08 April 2008 - 14:18

    Marije:

    Jeetje wat een verhalen allemaal weer, machtig wat je doet allemaal! zo te horen hebben je mams en agnes zich ook prima vermaakt daar, wat super dat ze daar zoveel tripjes organiseren! Helaas nu weer stage maar dat zal ook wel wat meevallen die paar uurtjes ;) Hou de kids een beetje in toom (aanpakken die handel) en succes! dikke tut

  • 08 April 2008 - 14:29

    Agnes:

    we zijn veilig thuisgekomen hoor
    zonder bodylotion althans :(:( die moet je dus nog 1 voor ons meenemen, ismaar 15srd
    we zijn lekker de tassen aan het uitpakken en aan het vervellen.
    Sander is hier dus helemaal leuk..
    fijne week verder met de meiden
    Groetjeessss (K) Agnes

  • 08 April 2008 - 15:07

    Mem:

    Nou we zijn weer thuis alles is goed gegaan de vlucht duurde maar 8 en een half uur want we vertrokken eerder vanaf Zanderij en we hadden de wind in de rug. Hebben genoten van onze dagen daar nu nog even en fan komt Jose ook al maak er nog maar een leuke tijd van .Gr aan de meiden . tut fan dyn heit en mem

  • 09 April 2008 - 22:20

    Marjan:

    hey Tineke,
    wat een leuke verhalen en wat fijn dat je mem en zusje bij je waren!! bedankt voor je lieve groetjes via Rianne haar site!! jaap en ik gaan as zaterdag naar haar toe. zin in :)
    het ga je goed daar Tineke, geniet ervan.
    liefs en tuut
    Marjan (memmie van Rianne)

  • 10 April 2008 - 12:35

    Beppe :

    hoi tineke
    de vakantie met je mem en agnes zit er op ,en ze zijn weer veilig thuis , ze raken niet uit gepraat hoe fantastisch het is geweest
    en nu voor jou weer de harde werkelijkheid,maar je doet ook geweldige dingen daar.en hou de touwtjes strak hoor met de kids ,maar dat lukt je wel
    volgende week komt jose en daar zie je ook vast naar uit.hoop dat je inmiddels weer wat beter bent.ik wens jullie samen en hele mooie tijd en geniet er van.
    doe de groetjes aan de girls en tot de volgende story
    liefs en een dikke tut van pake en beppe
    en je krijgt een poot van mirre

  • 12 April 2008 - 09:45

    Josien:

    Hey Tinie!! Super..super!! Knap hoor hoe jij je daar zo red. Was niks voor mij..hahaha.. Lieverd succes de vakantie zit erweer op nu weer aan de bak!! Liefs Josien

  • 20 April 2008 - 09:51

    Anja De Boer:

    Zeg Tien, ik hoor net van Ka dat 'Gosse'onderweg is naar Suriname. Veel plezier!!!

  • 20 April 2008 - 13:45

    Mem:

    Nou ik heb gehoord dat 'Gosse" goed is aangekomen jullie maken een er maar 14 mooie dagen van .gr heit mem en agnes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Tineke

Backpacken

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 47579

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 01 Juni 2008

Mijn eerste reis

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: