Harkema acclimatiseerd in Suriname - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Harkema acclimatiseerd in Suriname - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Harkema acclimatiseerd in Suriname

Door: Baukje en Agnes

Blijf op de hoogte en volg Tineke

05 April 2008 | Nederland, Groningen

Nou hier is hij dan,
na een lange reis van twaalf en een half uur in het vliegtuig te hebben gezeten zijn we eindelijk aangekomen in Paramaribo!!

Opgewacht door Negro tineke en onze taxichauffeur.

het was stipt half negen en met een temperatuur van zo'n 26 gr om onze oren liepen wij met fleecetrui en lange broek het vliegtuig uit.

de rit naar het huis van de dames was een klein uurtje maar toen begonnen al de eerste indrukken
de wandelmars was die dag begonnen en de hele stad was in feeststemming, drukdrukdrk!!

best wel vermoeid aangekomen zijn we vrijwel gelijk ons bedje ingekropen.
mem en ik verblijven op de begane grond van Tienies Place, eenmaal de deur open liep er gelijk een 'kamerwinkes' (hagedis) over de muur. gelijk maar een klamboe geregeld voor deze scheitleisters!!!

om half zes hadden diezelfde scheiters van de vorige nacht de pitten al open.
(nl tijd: half 10)
JETLEGGGGG!!

gedoucht en wel stonden we op het balkon te roepen of de deur misschien wel open mocht. tineke kwam om de hoek kijken met een zware ochtend humeur
'doge jimme wol, sa betiid ien de moarne'
tot een uurtje of 11 alleen op t bakon gezeten totdat de eerste dames uit bed kwamen dwarrelen.
Goodmorninggg !!!!

gelijk in de middag zijn we met een dikke laag factor 30 met zn drieen de stad in gegaan. en hebben allerlei koopjes opgedaan.

deze eerste dag hebben we gelijk de mentaliteit van de surinamers ondervonden
alles op zn tijd...
een kwartiertje kan hier zoo anderhalfuur duren
en als het vandaag niet komt, dan komt t morgen wel
relaxxen kun je hier Zekerwete

Dag2
vroeg uit de veertjes, een mooie dag staat ons te wachten. taxi Gilly heeft ons naar het zwembad Vos gebracht en daar konden we een zwemles bijwonen.
geen kinderen van vier jaar zoals gewend in Nederland
neeeenee... soldaten van het leger rond de 20of ouder leerden hier de schoolslag
vooral niet in het diepe water
het was nl 40cm
boodachapjes gedaan na het zwemmen samen met Gilly
savond heerlijke gehaktbal met groente en vleess Ala Baukje

dag3 saterjuh
10uur taxi Gilly op weg naar de Maretreitemall
een mooi overdekt winkelcentrum heerlijk in deze blaaaaakende zon
factor 30 nog steeds in handbereik natuurlijk!
mooie koopjes en op jacht naar Havaianas helaas zijn die op het moment in heeel Surisuri uitverkocht en komen pas eind april weer binnen..
Ja dan zitten deze jannies alweer in de Harkema
vandaar dat het de Ipanema's zijn geworden
OOok heeeel erg mooi (a)

dag4 sunday
lekker chille in de hangmat
beetje lezen, wat puzzelen en lekker omdiedelen, Hoe relaxxttt
je kunt hier helemaal tot rust komen
Goommmmmm........

dag5 maandag
deze shopfanaten konden het weer niet laten
taxi Gilly heeft ons afgezet in de stad
er wordt hier btw alleeen maar getoeterd, niet omdat ze waarschuwen in het verkeer zoals gewend.. neeeneee
psstttpstt, fluiten en slijmen..
soms heeeeeel erg vervelend
Mem houd natuurlijk wel van deze aandacht
en zwaaait er lustig op los
'ik kin toch wol fetsoenlijk bluiwe'
(hoe naief) Hahahah..

savonds de heerlijk nazon meepakken
met zn achten op het terrasje.
glaasje drinken en een hapje eten
heeel gezellig!!
eenmaal thuis tas in pakken want morgen is de grote dag!!!!! spannnnendddddd

dag5 martes
kukelukuuuuuu 7o'clock
eruit luie donders!!
half 8 staat er voor de deur een busje met daarin onze touroperator Dean en de chauffeur.
tas inladen en 'Isadou Here we comee'
in de heerlijk opkomende zon verlaten we paramarimo zuidelijke richting naar
District brokopondo.
al redelijk snel werden we geconfronteerd met ophoudende asfaltwegen
en daar reden de jannies hobbbelhobbeld
maarliefst 4UUR lang door 'de skeanpaden'
de indrukkken op deze ongeloofelijke weg waren dan ook fantastisch
groeten uit de rimboe was er niks bij.

hutjes, hutjes en hutjes.. zwerfhonden overal..en echte bosnegers lopend langs de weg, met teiltjes op hun hoofd
heeel veel armoede kwamen we tegen, onvoorstelbaar!!!

een plasstop ging gepaard met overheerlijk donuts en sauzijzenbroodjes Jammmmmieee!!
kwartiertjeeee
en hopla de busweer in
gelukkig was er airco aanwezig want de sinne stond alweer hoog aan de hemel
(jallloeeers Hollaandd????)

half 1 overstappen op de boot
jajaaa we ginge ECHT de rimboe in
opgepropt met 12 personen en vracht voor drie dagen (wat leek op een hele week)
vaarden wij maarliefst 3 kwartiertjes op deze boot... onwijssss mooie fotos gemaakt van deze heeeeerlijke omgeving
factor 30 maar weer goed gesmeerd want bij het water gaat het dubbelop!

half afgepeigert van deze redelijk zware ochtend kwamen we aan op vakantieeiland Isado
leuk gezellig eilandje met slaap hutjes en een aparte keuken midden op het veldje
totaale rust is hier te vinden!!
bikini aan en lekker afkoelen in de Soela
(stroomversnelling)
fijne rotsen op lekker te spartelen met de voeten in het water en heerlijk genieten van de natuur om je heen.
onze kok dean heeft lekkere roti gemaakt
smullen maar!
de avond breekt al snel aan en het wordt rond half7 / 7uur al donker..
dat mocht de pret niet drukken
onder het genot van een soepje A'la Blik
genieten van de vogelgeluiden en verdere vreemde dieren voor ons niet wetend dat ze uberhaupt bestaan.
padden, kikkers, krekels, tarantulas, kakkerlakken, reuzemieren, vleermuizen, nachtzwaluwen alles hebben we meegemaakt
als gilende friezinnen hebben we ons gedragen (schaamschaam)

de eertse nacht slapen in een hutje waarde spleten ruim 5cm waren en dus alle ongedierte naar binnen kan kruipen was dan ook niet 'je van het'
drie keer om inspectie moeten smeeeeeken
aan onze gids Donovan, die alle dieren oppakte en gewoon doodkneep
!!!!!!Don We Love You!!!!!
opgerolt in een lakentje onde klamboe hebben we toch zo nu en dan even kunnen suzelen...

tripday nrrrr. 2! woensdag
maar Godszijdank kwam rond zes uur de zon weer op en konden we weer rustig aademhalen. niet in paniekrakend door kakkielakkies..
maar ook overdag kun je beter niet op je blote voetjes lopen want OVERRAL ja overal leven dieeeertjesss!!

{Hoe overleef ik in de Jugle}

8uur ontbijt en 10uur startklaar voor een boswandeling
met zn 5en, + gids Don door de regen in een bootje naar de overkant van de rivier,, waar de jungle al op ons stond te wachten.

schitterende boomsoorten vreemde geluiden, dieren en planten hebben we allemaal mee kunnen maken.

na zo'n uur of anderhalf te hebben gewandeld kwam de boot ons weer ophalen
mem was heel fanatiek over boomstroken een riviertje overgestoken en door water gelopen alles erop en eraan, niks aan de hand..
maaarja bloopers kun je niet ontwijken..
op het moment dat we een voor een het bootje in zouden gaan stappen onder begeleiding van Don zn helpende hand, had mem een eigen route gevonden en dacht ons te slim af te zijn..
helaas voor mem konden we allemaal genieten van deze glijpartiij van een heuveltje waaar mem LANGUIT ging
HOe hard hebben we gelachten
helaas geen camera bij de hand..
maar gelukkg heeft ze zich niet bezeerd

toch maar weer richting kamp waar we heerlijk in de soela Hebben gebaad
onvoorstelbaar hoe schoon het water is
tandenpoetsen, afwassen, kleren wassen, douchen.. alles hebben we erin gedaan
letterlijk voel je: je 1 met de de natuur
Genieten!!!

de dagen gaan heel erg snel voorbij en de zon was deze keer TE sterk om de factor 30 tegen te gaan
we zagen eruit als Tomaatjes, snik.
after sun kwam deze avond heel erg goed van pas!!

dwe trip ging natuurlijk gewoon door
en rond 10uur savonds zijn we met een aantal de boot ingestapt (doodeng)
op zoek naar kaaimannen
vast geklampt in elkaar gingen we met zaklampen langs de oevers schijnen om de ogen van kaaimannen te spotten
de gaan nl schijnen als je erop schijnt.. een rooie kleur schijnt het uit
en als snel zagen we een stel ogen
wat er dan door je heen gaat in Onbeschrijvelijk!!!
je zit in een miezrig houten bootje halverwege de nacht in het pikkedonker vaage en vreemde geluiden om je heen midden op de suriname rivier en je vaart rihting een Kaaiman
op een moment dat we dichtbij kwamen ging hij net onder,,, helaas, maar we gingen gewoon verder op zoek
in totaal hebben we wel 10 kaaiman oogen gezien maar telkens ging hij het water snel in. tot op een zeker moment...
wanneer je goed in de ogen schijnt van een kaaiman wordt ie verblind en gaat hij geen kant meer op.. tineke ging dat dan ook doen en we warenn HEEEEEl dichtbij.. we konden heb als het ware aanraken.. maar dat was te gevaarlijk.. daaarom wilde Don hem voor ons vange en zou dat met een touw doen.... met adreneline dooor het hele lijf.. sta je erna te kijken... mar helaas had alleen zn staart en die gleed weg... 2e poging mmislukte ook...
iets anders opmerkelijks dan maar, doro eht schijnen met een zaklamp denken de visjes in het water aan prooi en springen ze letterlijk en figuurlijk heen en weeer.. over elkaar, over de booot... heeeeel indrukwekkend was dat om te zien!!
toen zijn we weer teruggekeerd veilig aan wal..
back to the Kakkerlakken.. want ja ook deze avond ontbraken ze niet, helaas!
maar de flinke van de Tuinen hebben het deze keer zonder Don gered!!

Mem is lekker vroeg gaan slapen en wij zijn nog heerlijk bij de soela gaan liggen..
vuurvliegjes om ons heen, en een Schitterende sterrenhemel.
duizenden sterren, ongelovelijk.
Goodnight

Donnerstagg
de laatste dag op trip, wat gaat de tijd tog snel!
ook deze dag nemen we weer helemaal mee, en ontbijten dan om 9uur.
het programma voor vanochtend was een dorpje bezoeken. met zn vijfen gingen we weer in de boot, door de stroomversnelling nog wel richting JawJaw
hier was een vakantieoord genaamd: Djamaika. een wandeling door het dorpje was heeeel erg leuk! de mensen die hier leven leven gewoon in de ware rimboe.. hutjes die met 1 windvlaag omwaaien en een school waar gewoon geen muuren omheen staan!!
de mensen waren er heel erg aardig.. maar toch zijn er ook mensen die niet houden van toeristen die hen komen 'bekijken'
wanneer we bij de school aan het kijken waren kwam er een heel klein lief meisje naar ons toegerend ze wilden dat mem haar optilde en deed dat.. ze voelde aan onze huid en zat aan ons haar.. ze was 4 jaar oud.. op een gegeven moment rende ze naar een plek waar vruchtjes op de grond lagen.. ze raapte ze op en gaf ze aan ons.. we mochten het meenemen naar huis
HOe liiieeff!!!
wanneer we weer terug liepen hoorde we allemaaal muziek en gezang van mensen.. we mochten er niet kijken.. maar ze waren bezig met bepaalde geesten op te roepen en de energie van overledenen te winnen.. heel vaaag!
teruggekomen op ons verblijf,, was het ff chille en inpakken gebalzen..
onze tijd zat er bijna alweer op.
rond 3uur smiddags vertrokken we met de boot naar ons busje weer
een busroute van 4uur stond ons alweer te wachten, afgepeigerd van deze dagen wilde je het liefste je ooogjes toe doen..helaas was dat niet mogelijk op deze Hobbbbelweg!! we hebben alles nog even besproken en de fotos bekeken
GEWELDIGG!!!

donderdagavond.. ook hier in Paramaribo, Stapavond!! dat mochten we natuurlijk niet missen.. dus met halfgaare hoofden zijn we nog lekker weze stappe, eerst La Caff en daarna door naar havanna Lounge.
weltusten!

Friiiday!
vandaag Studiedag voor Tineke en the Girls
voor Mem en Agnes: lekker uitslapen, ontbijten, boek lezen, puzzelen, en in de hangmat chillen...
OkeOke.. we hebben wel ff boodschapjes gedaan in deze Blaaaakende zon! Applaus!
zelfs naar deze roodgebakken toeristen wordt nog getoeterd en gefloten.
vandaag weer aardappels vlees en groente gegeten.. integreren lukt wel aardig.. hahaha

op dit moment zitten we met zn drieen een pompelmoes te verorberen, heel erg lekker!

de planning voor morgen is half twee manicure het verjaardagskado voor mem van Trienie. ook Agnes laat haar lekker verzorgen, dan wel op eigen kosten.

MEDELINGEN VOOR:

Janet;
Heel erg bedankt voor de plakgum, Tineke is er heel blij mee

Wabe en Sikko;
Groetjes vanuit Paramaribo en een aanrader voor jullie. in de Autobranche is hier zeker nog wel wat te verdienen.
aagezien Toyota de enige dealis is hier,kunnen jullie voor variatie en afwisseling zorgen.

Teun en Anje;
is het misschien mogelijk dat 1 van jullie tog even in de Harkema bij de bloemen gaat kijken? hahaha

Ankje;
Tineke zet voor het geld, mooie fotos op de site, ook wij gaan daar nu dis gretig gebruik van maken. maandag overhandigen we de potloden en puzzels, er veel zin in.

Feikje;
Het is zeker niet, uit het oog uit het hart. tot snel

Pake/beppe van der Tuin;
Pake Beppe hoar jimme brievenbus ie de gaten wont ut kaartsje is oenderwijs

Joukje Beppe;
Beppe heb je nog steeds spijt van de niet geboekte reis. volgens ons had je deze warmte en het ongedierte niet overleefd. houd het dus maar bij het bekijken van de fotos
houden van je!

Sander;
Hou van je

Heittiee;
hoe lieket ut mei ut luipeard behang?? hast ut noch wot ut mei de keale mourren?
leafs dien treie frolje.

Dames en Heren Dit was het weer
see you in Holland
made by Baukje en Agnes

• 05 April 2008 - 08:45

Lolkje:

Hoi waldpykjes'' wat hawe jimme ut geweldig nei jimme sin
    Moai dat we eefen wer wat jerre
    Jimme hawwe ien een pear dage hiel wot besjoen
    Boukje wost wol wer nei de Harkema
    Dyn montsje Joop kin dere ek wol wurkje
    Genietsje der fon groetsjes en Leafs fon us Max en Lolkje

• 05 April 2008 - 10:11

Karin:

Hey Bauk en Akke!
    Wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebben! Denk om de verbrandingen he, goed blijven smeren :)
    Heel veel plezier nog ff!
    Dikke tut!

• 05 April 2008 - 11:11

Allias De Salamander:

Zittend in een kamer, met op de wanden een luipaard structuur.
    Met weer zo,n verhaal uit het verre suriname.
    Waan ik me echt wel door een jungele.
    Hee meiden geniet er nog maar een paar dagen van.
    Voordat je het weet zit je weer thuis denkend aan een wel verdiende vakantie die jullie zo is gegund.
    by the way,ik heb de afwas maar laten staan.
    Veel liefs,en warmte.

• 05 April 2008 - 11:34

Beppe Weening:

hoiii
    wat een geweldige belevenis daar,,nee inderdaad dit had ik echt niet overleeft maar goed dat ik niet ben gegaan,indrukwekkende foto,s het is net of had us bauk er jaren gewoond over een paar dagen zijn jullie weer thuis en worden de verhalen nog langer,vind het mooi dat jullie het zo naar de zin hebben,hier is alles ook prima hoor,het weer is iets beter ,gelukkig
    geniet nog maar met volle teugen dit maak je nooit weer mee
    we zien jullie aanstaande dinsdag weer thuis komen
    met rooie hoofdjes maar je moet er wat voor over hebben of niet dan
    nou lieverds ik wens jullie een behouden thuiskomst en de groetjes aan de achterblijvers.hoi tot over een paar dagen
    folle leafs fan jimme heit en mem en pake en beppe en voor tineke een dikke knuf van ons
    doeiiiiiiii

• 05 April 2008 - 13:25

Polline:

Hallo Agnes,Baukje en Tineke,
    Wat zullen jullie genieten, hele leuke foto's zou zo naar jullie toe willen.
    Hele fijne dagen nog en geniet ervan!!
    liefs Polline

• 05 April 2008 - 13:26

Geertje:

Heejj..
    Nou zo te 'horen'hebben jullie het erg na jullie zin. Een enorm andere wereld/cultuur daar. nou al bijna gewent aan de kakkerlakken?:P
    Nou heel veel plezier daar nog..!
    Groetjes..

• 05 April 2008 - 13:56

Pietbami:

zoo heej.. klinkt erg leuk allemaal hoor.. idd wel n klein beetje jaloers terwijl ik aan t lezen was..:O
    ook leuke foto's erbij geplaatst..(Y)
    tot snel weer..!

• 05 April 2008 - 14:00

Sander:

Heey stelletje tomaten:D

nou k heb me best gedaan hoor om jullie bij te houden (H) zonnebanke:P, nee hoor heb der maar 1 keer onder gelegen dus valt wel mee!

agnes ik weet het al, we gaan op vakantie naar suriname! dus blijf daar maar k kom wel naar je toe, ben het zat om te gaan werken met regen en hagel op me kop:P

lieverd nog een paar fijne dagen(K) ook aan baukje en tineke natuurlijk!

hvj agnes

• 05 April 2008 - 18:55

Anneke,Erwin,Jarno:

Hoi Baukje,Agnes en Tineke
    Wat een belevenis om dit alles mee te maken in Suriname. Prachtige foto's en wat hebben jullie al veel bekeken en meegemaakt. Als jullie terug zijn zijn we benieuwd naar alle foto's en jullie ervaringen in Suriname. Tineke, wij wensen je nog een hele fijne en leerzame tijd toe. Deze ervaring kan niemand je meer ontnemen.Baukje en Agnes geniet nog van de laatste dagen, en alvast een goede terugreis naar Nederland. O ja Andre en Petra hebben een jonge zoon gekregen. Hij heet Lars.
    Veel liefs van Erwin,Jarno,Anneke en Koene

• 05 April 2008 - 20:56

Sanne:

Wat leuk te lezen hoe jullie het daar beleven!!Super hoor, genietse nog even daar!xSanne

• 06 April 2008 - 10:18

Moniek:

Nou het is wel duidelijk dat het schrijftalent in de familie zit, wat een verhaal! Vond het erg leuk om te lezen, geniet er nog van met zn allen!

XXX moniek

• 06 April 2008 - 12:32

Beppe:

hoii lieverds
    ik wou nog even wat kwijt,als het jullie zou lukken om een dikke winterjas uit suriname mee te nemen want de hagelstenenen en zo nu en dan sneeuwbuien vliegen ons hier om de oren dus kleed je goed aan op weg naar hier.tot gauw liefs van dyn mem en beppe,,,,en tineke nog maar lekker genieten van het mooie weer daar kus van beppe

• 06 April 2008 - 12:35

Tineke Kooi:

Prachtig zeg om dit alles te kunnen zien [foto's][jesses die dikke spin] Lolkje heeft gelijk Joop moet daar maar een baan zoeken kunnen jullie daar blijven,komen wij bij jullie op vakantie.Tineke ik hoop dat je daar nog een fijne tijd mag hebben, ik blijf je volgen.Agnes en Boukje een goede reis terug, ik hoor op onze koffie morgen de verhalen wel, en we zullen het nog wel over een eventuele imigratie hebben.
    groetjes Tineke Kooistra

• 06 April 2008 - 15:52

Janet:

genieten van het verhaal

ik hoop dat jullie nog een super leuke week mogen beleven en dan maar tot volgende week

en baukje denk er om jij plakgom en ik een koffer vol zon he

veel groetjes van ons
    doei

• 07 April 2008 - 08:57

Anja De Boer:

Ja, dit is weer helemaal dikke prima!! Zo kennen we jullie weer, een kort maar krachtig verhaaltje. Tige tank.

• 07 April 2008 - 13:47

Jouk:

Jullie zijn al helemaal ingeburgerd zo te horen..
    Leuke, leuke foto's.
    Wordt straks nog afkicken voor jullie.
    Een goede reis terug.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Oant moarn!
    Jouk