José op bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu José op bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

José op bezoek

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

05 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Heeeey Allemaal.

Tis inmiddels al een tijdje geleden dat ik een bericht heb geplaats maar ik heb het druk gehad de laatste tijd.

19 april heb ik José opgehaald van het vliegveld in Paramaribo. Het was zo raar om elkaar weer te zien. Ik stond een uur hysterisch op hem te wachten bij de gate. Toen hij aan kwam lopen met zijn koffer wist ik niet waar ik het moest zoeken. Heerlijk om elkaar weer te zien.

We zijn met de taxi terug naar huis gereden en na een rondleiding in ons huis zijn we al snel gaan slapen. We waren bekaf.

De eerste paar dagen regende het en had ik ook stage. Gelukkig was Marcel (vriendje van Selina) er ook. 's middags gingen we lekker luchen, of ff shoppen. Toen het donderdags mooi weer werd zijn we gaan zwemmen. José moest natuurlijk alle zonnestraaltjes mee pikken om binnen no time zwart te worden. 's avonds zijn we naar havana gegaan om eindelijk weer te salsadansen :D. Dit ging helemaal goed. Omdat meneer de woensdags ook al was wezen stappen hebben we het donderdags niet laat gemaakt.

Vrijdag zijn we thuis gebleven omdat we de volgende dag vroeg vetrokken naar Matapica. Wel zijn we uit eten geweest en ik heb nog nooit ergens zo lekker gezeten. We gingen eten bij de garden of eden. Je komt dat in een tuin met allemaal tafeltjes onder rieten parasols, we zaten met onze voeten in het zand. We kregen een fakkel naast onze tafel geplaatst voor licht. Overal stonden boedha's. Het eten was ook verukkelijk en de bediening helemaal te gek!!!... Een superaardige man die ons keurig netjes bediende. Alles was tot in de puntjes geregeld...

Zaterdagochtend kwart over 7 vetrokken we richting Leonsberg. Vanaf daar gingen we varen over de Surinamerivier naar een ander dorpje. Onderweg hebben we dolfijnen gezien die vlak naast onze boot zwommen. S'ochtends vroeg in het zonlicht dolfijnen. Heel erg mooi.
In het dorpje hebben we ontbeten om vervolgens verder te gaan in kleine korjaalbootjes door het moeras. José en ik zaten samen met de broer van Mariska in een bootje. De natuur was natuurlijk weer prachtig mooi. We zijn door hele smalle slootjes gevaren. Als er een bruggetje was moest je zorgen dat je bukte anders klapte je er zo tegen aan. Op een gegeven moment stopte de boot. We konden niet meer verder. Dacht we... maar de boot werd uit het water gehesen, over de heuvel over planken geschoven om vervolgens in een andere sloot weer verder te varen. Mensen bedenken hier van alles om elkaar te kunnen bereiken.

Na anderhalf uur varen kwamen we aan bij het strand. Dit is iets wat ik nog niet had gezien in Suriname. 40km lang parelwit strand. Wij waren met onze groep de enige bezoekers.

Het was vet lekker weer dus we zijn gaan zonnen en de jongens zijn de zee in gegaan. Nadat ik 20 keer heb gedacht dat ik op een kwal stond vond ik het mooi geweest. We hebben nog een beetje gespeeld op het strand en zijn toen rond 12 uur gaan luchen. Na de lunch weer wat gehangen op het strand en toen kwam josé bij me met een emmer en een babyschildpad die net uit het ei was gekomen. Echt zo lief. We moesten de schildpad rond 5 uur vrijlaten.

Dus zijn we lekker in hangmatten gaan liggen en hebben een beetje gechilled. Totdat de hele groep opeens van het strand af kwam lopen met het verhaal net een reuzeschilpad te hebben gezien. José en ik baalden best wel (en ik het meest)Wij hadden er ook wel bij willen zijn. Opeens kwam er een gids aan gelopen dat er nog een schildpad het strand op was gelopen om eitjes te leggen. We zijn er keihard op af gerend om het dit keer niet te missen. We moesten er eerst een heel eind vanaf staan omdat de schilpad een goed plekje zocht om eitjes te leggen. Zodra hij aan het graven was mochten we dichterbij komen. Het was echt een enorm groot beest. Na anderhalf uur graven begon ze eitjes te leggen. Wanneer ze dit doen raken ze in "trans". Ze merken dan niet meer wat er om zich heen gebeurd. Dus konden wij foto's maken. Na een dik half uur was ze klaar met eitjes leggen en begon ze het gat weer dicht te gooien waarna ze vetrok naar de zee. José en ik zijn toen nog een stukje verder gelopen en hebben nog een schildpad gezien. Het was heel bijzonder dat we 's middags schilpadden zagen want eigenlijk komen ze pas 's nachts hun eitjes leggen.

's avonds hebben we soep met brood gegeten en hebben we met de hele groep gezellig geborreld. De volgende dag zijn we vroeg op te staan om te ontbijten. Als je wilde douchen mocht je een emmer vullen en deze over je heen gooien in een hokje. Heel fijn met al dat zout en zand in je haar.

Na het ontbijt werd er nog een kaaiman de keuken in gegooid alsof het niks was. José heeft hem als eerst vastgepakt en daarna volgde zijn moedige vriendin :P
Ik heb hem later vrijgelaten :D wihiiiiii

Daarna zijn we in de bootjes weer terug gevaren door het moeras. Je vaart dan in een klein bootje snoeihard door het water. Omdat er in het moeras gewoon bomen groeien met daarom heen luchtwortels lijkt het net een soort achtbaan waar je door heen skeurt. Supermooi!!!

zondagavond thuis vroeg op bed gegaan en maandag begon voor ons de stage weer. S'middags zijn we naar white beach gegaan met selina en Marcel. Vet gezellig een hutje gehuurd en onze hangmatten in gehangen, beetje zonnen, beetje zwemmen, beetje borrelen. Heerlijk. Dinsdag wij weer stage en josé en Marcel hebben de Brownsberg beklommen. Dit is een berg met watervallen. Geen idee wat ze precies hebben gedaan maar ze waren laat thuis en hadden het erg gezellig gehad en leuke foto's gemaakt.
S'avonds stad in gegaan en koninginnenacht gevierd in de Millennium!! Erg gezellig en laat thuis.
Volgende dag lichtelijk brak en wezen boodschappen voor de BBQ. De hele dag zijn we bezig met voorbereiden, opruimen, en koken. S'avonds hebben we hier thuis gebbqed. Erg gezellig en lekker gegeten. Daarna heus wel weer de stad in en een gezellige avond gehad in la caff.

Donderdags zijn we naar een hotel gegaan om de laatste twee nachtjes ff met z'n 2en te zijn. We hebben heerlijk bij het zwembad gelegen en gelunched. 's avonds gegeten bij de optimist. Om half 10 waren we thuis en gingen we ff liggen om ons vervolgens klaar te maken voor havana.. alleen zover is het niet gekomen. Na 3 maanden lig ik in plaats van op keiharde latten eindelijk in een heerlijk bed... we zijn als een blok in slaap gevallen.
Vrijdags ontbeten bij het hotel en s'middags gaan shoppen. José heeft me flink verwend. Ik heb een prachtig mooie ketting gekregen. En 's avonds uit eten bij DOK204. Daarna zijn we met selina en Marcel naar het casino geweest. Jannie is aan de blackjack tafel gaan zitten. Ik vond het geweldig. Toen ik blut was heb ik josé ff lief aangekeken. SAmen hebben we toen verder gespeeld en toch nog 150 SRD gewonnen (deel door 4 is euro) daarna borrel gedaan in la caff en wezen stappen in Zsa zsa Zsou... Om 5 uur viel ik bijna om.. we zijn met de taxi naar huis gegaan en gaan slapen.

Omdat josé om 9 uur wakker was en zich verveelde vond hij dat ik ook best wakker kon worden. Ietwat chagerijnig stond ik op om me te douchen en uit te checken. Toen was het een kwestie van koffer inpakken en wachten op de taxi.
Ik heb josé om half 8 uitgezwaaid.

Wel raar hoor dat je dan weer alleen bent. Elke keer komt er iemand op bezoek, is het leuk en moet je weer afscheid nemen. Maar het hoort er bij.

Nadat ik José heb gezien ben ik ook wel klaar om naar huis te gaan. De stage heeft inmiddels zijn hoogtepunt bereikt en ik mis mijn vrienden en familie best wel. Ik heb zo nog drie weken stage en dan een week vrij... dan ga ik naar huis.
In totaal zijn het 9 stagedagen want we zijn vrijdags vrij en pinksteren ook... :D

Als het goed is gaan we nog een trip maken naar de Voltzberg en de raleighvallen ofzo... Daar kijk ik naar uit. Ik ben nu hard aan de slag om mijn stageverslag af te ronden.
Ook het weer is niet echt om naar huis te schrijven. Het lange regenseizoen komt er aan en dat betekend fulltime tegen. Thuis is er op dit moment geen water. Al dagen valt het steeds uit of is het bruin, het toilet doet het ook al drie weken niet waardoor we dus moeten doorspoelen met een emmer water. Dat gaat alleen wat moeilijk als er geen water is. Dus als je een grote boodschap hebt, heb je een probleem.
Het licht in de badkamer heeft het ook begeven.

dusssssssss.... op dit koment zit ik uitgedroogd en stinkend achter mijn laptopje, ik kan niet douchen en niet naar de toilet. De huisbaas is al 200 keer gebeld en gesmst maar die reageerd gewoon niet. Ik hoop dat ik nog 4 weken in deze toestand mag leven. Dat zou een leuke afsluiting zijn :P:P

Lieve mensen.
Ik ga weer aan de slag met school.
Ik hoop dat ik jullie allemaal weer een beetje op de hoogte heb gesteld. Ik kom erachter dat mijn schrijfwijze en woordenschat achteruit gaat maar het gaat om het idee.
Tot over 4 weekjes allemaal
Dikke kussssssssssss

• 05 Mei 2008 - 19:45

Irm:

Lieverd,

wat een mooi verhaal weer. Wel een beetje klote van het water, je stinkt indd ruik het hier :p
    Nog 4 weekjes, gaat echt super snel bij jou zeg... geniet nog even van je tijd!!!
    Spreken snel weer. Dikke kussss

• 05 Mei 2008 - 20:46

Aukje:

Hai pop!
    Wat een leuk verhaal! Wat hebben jullie een leuke dingen gedaan en ook vette foto's!
    Succes nog ff de laatste weekjes daar!! Zie je gauw alweer, zin in!
    Tuuuut

• 05 Mei 2008 - 21:33

Eveliene:

Jemig Tien!
    Wat hebben jullie het fantastisch gehad! En wat een prachtige foto's!! Een paradijs!!! Maar kom maar gauw weer terug in Holanda! Die laatste weekjes vliegen voorbij! X

• 06 Mei 2008 - 07:33

Rianne:

Hey Tineke!!
    zo te horen heb je een super tijd gehad met José! nu is het aftellen tot je weer in NL bent, ik streep de dagen ook al af:)
    Nou heel veel plezier nog daar, en succes met de wc en het stinkende water
    xx Rianne

• 06 Mei 2008 - 08:11

Sanne:

Tinus, wat super leuk om jullie weer saampjes te zien op de foto:-) Die schildpadden..halloooo...machtig!Heel veel succes nog deze 9 daagjes op stage en tot heel gauw!!dikke tût!

• 06 Mei 2008 - 08:28

Ka:

Lieverd! Wat een prachtig verhaal!!!
    En die foto's!
    Succes nog ff kleine kaaiman het schiet al heel erg op!!!
    KUSSSSS

• 06 Mei 2008 - 09:16

Josien:

hey tien!! Super leuke foto`s! Mooi dat alles goed gaat, en het super gezellig was met Jose( natuurlijk)!! Lieverd, succes met alles het aftellen is begonnen...Geniet...Kus Josien

• 06 Mei 2008 - 14:23

Agnes:

Jaaaa :) mijn Havaiannas zijn de ALllermooiste (A)
    Mooi verhaal alweer :) leuk om José weer te zien tog?!
    7juni hebben we NK in drachten.. kun je dus wel komen kijken :)
    je bent alweer bijna thuis ja (A)
    zijn we net zo bruin als jij.. met deze NLse hitte hier :)
    veel plezier nog ff.. Tot snel -xxxxxxxx-

• 06 Mei 2008 - 14:47

Je Moeder:

Weer heel wat beleeft lees ik wel en ik had ook al wat van Jose gehoord jullie hebben echt genoten die 14 dagen en ja het is nu aftellen we zien ook wel weer uit naar je thuiskomst.En ik hoop dat het weer dan nog net zo mooi is als op dit moment heerlijk. Nou nog even de laatste lootjes en tot gauw liefs je moeder

• 07 Mei 2008 - 06:49

Beppe:

hoi tineke
    je blijft ons boeien je met je mooie verhalen en foto,s
    jullie hebben het reuze naar de zin gehad
    en nu de laatste lootjes maar dat lukt je zeker ondanks die ellende met het water daar,,,nog ff de tanden op elkaar
    heel veel liefs van je pake en beppe en we zien naar je uit
    een dikke knuf vanuit het warme harkema

• 10 Mei 2008 - 20:05

Anja De Boer:

Hoi Tien, hier weer even een teken van leven uit Drachten. We zijn vanmorgen thuis gekomen uit Canada. We hebben het daar 2 weken super naar de zin gehad. Alles is daar groot....de auto,s de wegen de winkels en niet te vergeten de mensen. Ze doen anders niets dan de hele dag donuts en muffins eten. Veel hele dikke kinderen gezien in van die lekkere joggingbroekjes!!! Nou ja toe maar. Fijn dat je het zo mooi hebt gehad met je maatje!! Nog even doorzetten en het komt allemaal goed. Dikke tut Anja.

• 12 Mei 2008 - 18:46

Dyn Colombianske:

schatje het is nu wel leuk geweest...kom maar terug..

• 13 Mei 2008 - 18:57

Jolien:

Lieverd! Wat een mooie foto's van jullie samen! Ik zag dat je vrijdag gebeld had, toen was ik aan het shoppen in Amsterdam dus ik had de telefoon niet gehoord! We moeten echt even snel bellen en bijpraten! We hebben net lekker in het noorderplantsoen gegeten met een groepje en toen zeiden we tegen elkaar dat je er met 3 weekjes alweer bent! JOEHOEEEEEEEEEEEEEEEEE! Dan gaat de vlag uit :D
    Succes daar,
    Hele dikke tuuuuuut