Holy Phagwa - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Holy Phagwa - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Holy Phagwa

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

24 Maart 2008 | Nederland, Groningen

Na een weeke wat ziek zwak en misselijk te zijn geweest zijn we er zaterdag weer tegenaan gegaan.
Zaterdag werd er in Suriname namelijk Holy Phagwa gevierd. Holy Phagwa is een feest om het begin van de lente te vieren.De mensen gooien parfum, poeder, olie en andere dingen over elkaar heen en zeggen "Sup Holy" tegen elkaar. Spreek dit uit als: "Soep Holie". "Sup Holy" is een gelukswens.

We hebben dit gevierd met het Kinderhuis waar susan en maris hun stage lopen. We zijn daar 's ochtends heen gegaan en hebben een rondleiding gehad. Ook wel indrukwekkend om te zien. Alles is oud en stuk en van beton maar ze proberen er wel het beste van te maken. De kinderen zijn opgehaald met een bus en we werden gebracht naar een parkeerplaats waar nu een grote feesttent stond.
Daar begon het gelijk. We kwamen aan in witte kleren omdat dat traditie is. Dit was al snel compleet verwoest. Alle kinderen gooiden met Phagwa poeder op elkaar. Het was echt een vet mooi feest. Er draaide een vette DJ met toffe muziek en er gingen heerlijke hapjes rond. De kinderen vermaakten zich prima maren waren aan het eind van de dag kapot.
Ook zij zagen er niet meer uit. We werden besmeurd met poeder, glitters, bodypaint en zelfs ketchup. Het was echt een superleuke ervaring. Om 4 uur zijn de kinderen opgehaald en zijn wij ook met de taxi naar huis gegaan want we waren gebroken!!!

's avonds zijn we wezen stappen in een vette Club (bleu bell). Daar was een feest (Lustig) Om het half uur draaide er een andere DJ. Je had club, R&B, salsa, reggae etc!! was geweldig.. En nu Heerlijk genieten van mijn vakantie en woensdag komt me memmie al en Agnes.

Ook dit keer weer bedankt voor jullie leuke reacties!!! Ook theun en Anja!! hahahaha geweldige bercihten!!
Ankje bedankt voor de sponsering voor de kindjes hier!! Ik laat je weten wat ik ervoor ga halen.

En skoatstje... Je bent helemaal aan het verfriezen. Straks spreek je geen woord Nederlands meer.

Dikke kus voor iedereen!!!!!

• 24 Maart 2008 - 15:49

Sanne:

Ziet er goed uit, ahahaha..machtig!Have fun met je moeder en zus de komende week!xS

• 24 Maart 2008 - 16:06

Mem :

nou nog twee nachtjes en dan komen we , we zijn er helemaal klaar voor en zien er echt naar uit tot woensdag.

• 24 Maart 2008 - 16:07

Irma:

Lieverd, wat een leuke foto's. Machtig feest gaan we ook een keer doen in huize Peizerweg hahha. Net voordat er eentje van ons vertrekt uit het huis ;)
    Lieverd veel plezier met je mama en zusje en geniet ervan he :D
    Dikke kusss

• 24 Maart 2008 - 17:36

Josien:

Hey Lieverd!! Leuke foto heerlijk!!!Geniet van je vakantie!!! Rustig aan he..Groetjes van Ludo! Liefs Josien..

• 24 Maart 2008 - 18:36

Hoi Tineke
    Wat heb je het daar naar je zin
    Hier in de Harkema is het hartje winter
    met veel sneeuw
    Je zit daar echt goed met het mooie weer
    En je mem en suske komen ook nog
    Wat is dat weer boffen kunnen ze ook zien hoe mooi het daar is en hoe het met je gaat
    Het zijn allemaal lieve kindjes zo te zien en ze beleven daar veel lol met jullie daar
    Nou veel plezier daar en geniet er van
    En nog fijne dagen toegewenst samen met je zus en mem
    tot de volgende keer gr van Max en Lolkje

• 25 Maart 2008 - 12:33

Ankje:

je mem heeft er zin in .nog een nachtje .volgens mij is ze wel een beetje onwennig van jou.je hebt alweer een leuke dag gehad.op naar dit weekend met agnes en je mem .veel plezier en vele groetje,s uit een besneeuwd harkema

• 25 Maart 2008 - 14:50

Anja De Boer:

heel heel veel plezier met mem en Agnes!!!!!

• 25 Maart 2008 - 17:28

Aukje:

Baukje en Agnes, fijne reis en veel plezier!!

• 26 Maart 2008 - 12:12

Beppe:

hoi 10
    op het moment dat ik dit berichtje typ zitten jou mem en agnes een uur in het vliegtuig, heb nu een beetje spijt dat ik niet heb geboekt maaaaaaar helaas.heb je story weer gelezen en het blijft spannend die verhalen en de foto,s in een woord prachtig,,,,en je hebt het er nog reuze naar je zin en dat word voor deze 12 dagen een super tijd met je familie.
    over 12uur is het zover ,geniet er met z,n allen van en ik blijf jullie volgen doe de groetjes aan de meiden en tot gauw
    liefs en een dikke knuf van dyn beppe en pake ,brrrrrrrrrrrrrrrrrr het is hier koud hoor

• 26 Maart 2008 - 14:47

Hoi Tineke en de rest
    Ze komen der aan hoor
    Je mem en suske zet de koffie maar klaar
    Veel plezier daar met z'n allen
    En kom maar mooi bruin weer thuis
    Het weer is hier knudde
    Gr Lolkje

• 27 Maart 2008 - 17:45

Griet Rinsma:

Hallo Tineke,
    Ik lees altijd met veel genoegen je verhalen.
    Ik vind het geweldig wat jullie daar allemaal beleven.
    Het weekend in het oerwoud was wel heel spannend zo te lezen knap dat je alles trotseert.
    Doe je mem en agnes de groetjes.Veel plezier samen dikke kus van Griet en Marrit

• 30 Maart 2008 - 18:20

Feikje Veenstra:

Sorry,
    heb in chatroom geschreven. Moest weer ff snel.
    Zal voortaan m'n reakties hier plaatsen.

Van ons allemaal een hele dikke knuffel.

Baukje: het is echt niet uit het oog, uit het hart. Missen je nu al.

Groetjes
    Benne, Feikje & Petra.

• 31 Maart 2008 - 19:12

Ankje:

hallo waar zijn jullie ? in de rimboe verdwaald zeker duurt wel lang voor dat wij een berichtje krijgen .spoed!!!!!!!!! groetjes

• 03 April 2008 - 12:02

Anja De Boer:

froulje v.d. Tuin wêr bliuwt jimme ferslach?????

• 03 April 2008 - 12:59

Lolkje:

Ja ik wachtsje ek ol dagen
    se binne vast de rimboe ien
    en tinke net mear oen de Harkema
    Maar tog een protte plezier dere
    Boukje komst der foart net wer mei dien famke's
    Nim ut der goed fon Harkema blieuwt der wol leafs Lolkje

• 03 April 2008 - 16:01

Erwin:

die foto,s zijn mooi

groetjes erwin nijboer

• 03 April 2008 - 21:50

Theun:

Hoi Tien, Agnes en Baukje.

Fermeitsje jimme jim d'er wat yn 'e boesboes? Hawwe jimme al in dikke piranja yn 'e grutte rivier sjoen en apen yn 'e rimboe. Tink d'er mar om want ek dy binne d'er gek op froulju. Ik haw wol heart, Joop fermakket him thus ek tige skoan. De planten thus krije wol gjin wetter mar bearenburch mar dat hindert foar sa'n skoftsje net sa folle. In moaie tiid tawinske nim it d'er mar lekker fan!

Theun