week 2 - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

week 2

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

09 Februari 2008 | Nederland, Groningen

Hallo allemaal,

Hier dan mijn tweede update.
Ik zal het verhaal aansluiten op het mijn vorige bericht.
We zijn toen dinsdag naar white beach geweest.

Woensdag werden we door het stagebureau opgehaald om ons visum te verlengen. Dit hebben we gedaan bij de vreemdelingendienst. Hierna zijn we naar de shoppingmall gegaan. Dit was niet veel bijzonders. Wel hadden ze hier een havaiana-winkeltje. Heb dus ff een paar mooie slippertjes gehaald :D
Na de shoppingmall zijn we naar huis gegaan. Hebben daar gekookt een een borreltje gedronken. Was ontzettend gezellig. We hebben ons door de taxi op laten halen en zijn naar de Millenium gebracht. Ook dit keer kwamen we als eerste binnen. We snapten er niks van. Hoe kon een discotheek nou steeds open zijn zonder dat er mensen kwamen. Het bleek nog maar 23.00 te zijn :S WHOOOPPSSSS.
Naarmate de tijd vorderde werd het steeds drukker. De hele avond werd er toffe muziek gedraaid. Om 02.30 hebben we ons weer op laten halen door taxi-brian.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en hebben we uitgebrakt bij het zwembad. Heerlijk op de stoeltjes gelegen en wat kaartspelletjes gedaan. Omdat we om 18.00 moesten verhuizen zijn we niet te laat weg gegaan. Vandaag was de dag dat we in ons nieuwe huis gingen trekken. Het is echt een supermooi en groot huis.We hebben allemaal een ruime slaapkamer met een tweepersoonsbed. We hebben een grote woonkamer en en nog grotere keuken. 80 % van de kastjes kunnen we niet vullen.
Aangekomen in ons nieuwe huis hebben we snel de koffers geleegd omdat we een afspraak hadden bij Leonoor, Laurine en Nienke. Zij zouden voor ons koken in hun nieuwe huis. We hebben de taxi gebeld om ons daar heen te brengen. Brian was keurig op tijd en reed naar het huis van de meisjes. Totdat hij Selina vroeg op “ff een gemiste oproep te doen”(Laat mijn telefoon even overgaan). Zijn telefoon was kwijt. Nergens te zien, te horen of te vinden. Dat was mooi K*T want wij konden hem zo niet meer bellen om ons op te halen ergens vandaan. Nahjah niks aan te doen. Brian zette ons uit en reed weg. Aangekomen bij het huis, bleek dit het oude huis te zijn van de meisjes. Daar stonden we dan. Midden in de prairie in de nacht. We konden brian niet meer bellen want die was zijn tel kwijt. Snel ff met Leonoor bellen en die zou een nieuwe taxi sturen. Een half uur later zaten we er nog steeds. We zijn maar op straat gaan zitten want de poten waren ons afgekneld en we waren bekaf. Weer leonoor bellen zodat die nog een andere taxi kon sturen. Uiteindelijk kwamen we anderhalf uur later dan gepland aan. Zwaar uitgehongerd en strontchagerijnig schoven we aan tafel. Na de maaltijd waren we weer fit fris en fruitig en kon het stappen beginnen. We zijn naar de Havana Lounge gegaan. Dit is een salsaclub. Tot 01.00 wordt er salsa, merengue bachata en surinaams gedraaid. Ik was helemaal op mijn plaats. Helaas durfde ik niet echt iemand aan te spreken om met mij te gaan dansen totdat ik werd aangesproken. Doodzenuwachtig liep ik met iemand de dansvloer op. Het lied begon en het dansen kon beginnen (dacht ik) 5 minuten lang heb ik de basispassen van de salsa mogen doen. Deze jongen wist niet wat salsa was en kon het ook niet dansen. Compleet uit de maat werd ik over de dansvloer gesleurd. Ik heb op een gegeven moment afegekapt en ben naar de rest van de meiden terug gegaan. De jongen kwam nog even bij mij staan en zei “ik ging zeker wat te snel voor je heh”..... WAAAAT???? Jah hoor jij ging te snel. Kon het niet bijbenen, hele pittege danspassen en moves gedaan.
De rest van de avond hebben we met de hele PABO-groep vet gezellig gedanst. Ook hier alleen maar leuke muziek. 03.30 taxi gebeld om ons op te halen. Tot mijn grote plezier zat mijn grote salsavriend ook in de taxibus... :S

Vrijdag hebben we eerst lekker uitgeslapen en thuis gechilled. ’s Middags zijn we de stad in gegaan om onze outfit voor het carnaval te kopen. We zouden verkleed als surinaamse vlag. We hebben vlaggen ingeslagen en glitters gekocht. ’s Avonds filmpje gekeken en lekker niks gedaan.

Zaterdag was dan de dag van het Carnaval. We hebben alle Pabostudentes uitgnodigd om bij ons te komen eten. 15 mensen. We hebben dus best wat boodschappen moet halen. Om acht uur stond iedereen bij ons voor de deur. De een verkleed als hangmat de ander als boom. Het was een supergeslaagde avond. We hadden lekker rijst gemaakt met kip en groenten. Iedereen kon gewoon opschappen waar die zin in had. Helaas was toen ik aan de beurt was de kip al op en lagen er nog twee babymaiskolfjes. Alles voor de gasten dan maar :D Rond 12.00 zijn we de stad in gegaan naar ’t Vat. Hier stond een bandje die allemaal merengue speelde. De verkleede hangmatten stonden al op het podium en het duurde niet lang voor de hele pabo op het podium stond de dansen en te zingen. Kleine kinderen in het publiek vonden dit geweldig dus die hebben we het podium ook opgetrokken. Na de polonaise dwars door de tafeltjes en stoeltjes heen te hebben gelopen hebben we onszelf getrakteerd op een caipirinha. Je weet dat dit een half uur kan duren want er moeten namelijk limoentjes worden gesneden en twee schepjes suiker in de shaker worden gegooid. Na de borrel zijn we doorgegaan naar de Starzz. Dit is een discotheek vlak naast het vat. We werden hartelijk ontvangen door de verkleede hangmat. Leonoor, Laurine en Nienke hadden de hangmat van zich afgedaan en stonden midden op de dansvloer touwtje te springen met de hangmat. De hele discotheek sprong op een gegeven moment met ons mee. Daarna heeft de hangmat de functie als limboodanspaal gekregen. We vlogen allemaal onder het touw door. Geweldige avond gehad!!!!

Zondag zijn we eigenlijk voor het eerst gaan zonnen. Het was toen strakblauw en we zijn naar het zwembad gegaan. Hebben ff lekker een kleurtje opgedaan. Thuis aangekomen hebben we roti besteld. En José, het smaakt echt precies naar hoe jij het toen had gemaakt. Perfect!! We hebben alleen vegetarisch besteld want anders worden er complete stukken kip met bot ingegooid.

Maandag zijn we naar de fruitmarkt geweest. Hier hebben we voor superweinig geld fruit en groente gehaald. We proberen hier ook elke keer wat nieuwe dingen uit waarvan ik de namen niet meer weet. Na de fruitmarkt hebben we allemaal een hangmat gekocht. We hebben onder ons huis namelijk haken waar je die op kan hangen. HERLICH!!!

Dinsdag was het de bedoeling om te gaan varen en dolfijnen te gaan bekijken maar wakker wordend door een tropische storm hebben we dit maar afgezegd. We hebben toen de hele dag thuis gezeten en ik heb duizend schitterende zonnen uitgelezen. Wat een fantastisch mooi boek AANRADER!! Daarna hebben we ff boodschapjes gedaan bij een wat grotere supermarkt. We hebben hier goed ingeslagen. Je staat hier echt versteld van de service en het personeel. Aangekomen bij de kassa is er iemand die alles voor je uit de kar laadt. De caissiere scant alles waarna er iemand staat om alles voor je in te pakken en het naar de taxi te brengen. Alles heel leuk en aardig maar als je bedenkt dat er 5 klantjes in die hele supermarkt zijn is dit totaal niet efficient. Niks kan hier alleen en mensen laten zich totaal niet opjagen. ’s Avond hebben we onze eerste salsales in Suriname gehad. Ik zou eerst gewoon met de hele groep gaan beginnen bij niveau 1 maar dit was toch lichtelijk saai voor mij. De leraar heb toen met mij gedanst en ik mocht het uur daarna met een hogere groep mee dansen. Het is heel anders dan in Nederland maar het kost 7,50 per maand en het is supergezellig. Ik ben wel shines aan het leren trouwens Ka en José.. hahaha op Tu cariñito... en ladystiling dus das mooi meegenomen.

Woensdag zijn we naar de Paramaribo ZOO geweest. Hier hebben we weer vele ervaringen opgedaan. Je betaald p/p 3 SRD. Deel dat door vier en je krijgt het bedrag in euro’s.(oftewel 0,75 cent p/p. Zonder gids, boekje of plattegrond konden we naar binnen om te kijken. We hebben supervage beest gezien maar ook gewoon tijgers leeuwen en apen. Tineke vind het leuk om dieren te fotograferen dus ook het grootse knaagdier ter wereld. Helaas kwam ik iets te dichtbij waardoor ik Esther hoorde schreeuwen : Daar beweegt iets, Daar zit iets!!!. Jah hoor naast me uit de kooi gebroken hing een aap naar me te tieren. Hysterisch vloog ik weg maar toch nog even achterom kijken om foto’s te maken. Ik had op dat moment een hartslag van 1000 slagen per minuut en dacht dat er elk moment een aap me in de haren kon vliegen. Ik ben dus naar een verzorger gerend om te zeggen dat er een aap uit was gebroken. De man keek ons rustig en lachend aan : Dat zijn niet onze apen, dat zijn de apen uit het bos hierachter. UIT HET BOS?????!!!!! Jah hoor er klommen gewoon losse apen over de daken heen om het eten te stelen uit de kooi van de apen van de dierentuin. De verzorger zei dat er niks kon gebeuren als we niet te dichtbij kwamen. Zo wat een geruststelling zeg... Snel doorlopen naar de andere dieren. Na te hebben geschuild voor een tropische regenbui gingen we naar de laatste kooi. Dit waren apen. We waren natuurlijk een beetje bang maar gingen er toch heen. Nou dit was echt de perfecte afsluiting van deze dag. Nog nooit heb ik zo’n vage aap gezien. Het waren slingerapen en drie van de vier apen in de kooi waren ook keurig aan het slinger zoals het het hoort maar eentje was zich er nog niet van bewust dat het een half mens was. Deze liep door de kooi heen naar ons te kijken en kusmondjes te geven. Steeds leip die ergens anders heen om een pose voor ons te gaan staan. Heel apart. Als hij bij het gaas ging staan hing zijn geslachtsdeel telkens precies onder het gaas. Wij hebben hier natuurlijk ontzettend om gelachen want dat vinden meisje grappig. Ik heb de camara gepakt en heb het gefilmd. Echt hilarisch!! Thuis hebben we lekker aardappels met spinazi en vissticks gehad ... ja ja dat hebben ze hier ook :D ’s avonds hebben we met ze allen een terrasje gepakt en zijn we niet laat naar huis gegaan.

Donderdag hebben we eerst met een groepjes gelunched bij de Broki’s. We hadden niet veel gegeten ’s ochtends dus we hadden wel trek. Ik heb een pindasoepje besteld. Echt vet lekker. Ook hier zat een halve kippenkop in maar die heb ik eruit geploept. Het is hier heel gewoon dat eerst de een het eten krijgt en tien minuten later degene met wie je uit eten bent. Dat betekend dus dat je naar de ander kan kijken terwijl die eet. Dat klinkt allemaal heel negatief maar de helft van de tijd liggen wij in een scheur en worden we er melig van. Ik denk dat ik hier heel erg aan moet wennen. We hebben ook deze dag gewoon een uur en tien minuten gewacht op twee soepjes en twee salades. Na de bestelling komen er twee personeelsleden langs waarvan de eens vraagt wat je eet, en de ander het bijbehorende bestek neerlegt.
Na het soepje zijn we met een groepje naar de haven gegaan om te gaan varen op de Surinamerivier. Dit vond ik echt ontzettend leuk. Het was heerlijk weer en echt van die kleine houten vissersbootjes. We hebben een uur gevaren. We zijn langs fort zeelandia gevaren. Dit was in de nacht van 8 op 9 december 1982 het decor voor de moord op 15 surinamers (De decembermoorden) Thuis weer lekker gekookt en ’s avonds naar de Havana Lounge om salsa te dansen.

Vrijdag hebben we onze tweede salse les gehad en zijn we 's avonds met een club naar the shank gegaan. Dit is een heel leuk tentje waar ook WEER vette muziek wordt gedraaid.

Voor de mensen die nog een leuk lied willen
sean paul ft daville - always on my mind
Wordt hier overal gedraaid. Ik heb nog veel meer leuke nummers maar zal binnenkort de DJ vragen hoe ze heten en dan kan ik toch nog een paar mensen een plezier doen vanuit Suriname.

Na the shank zijn we naar Zsa Zsa Zsu gegaan. en ja hoor komt ie weer. VETTE CLUB!!! lekker gedanst en ff gegeten en toen naar huis gegaan. Zaterdag hebben we wienig tot niks uitgevroten.. en nu zit ik dus hier.

Morgen is ons laatste dagje voor de stage. We gaan varen met speedboten op de surinamerivier. Er moet een banaan zijn en waterscooters dus nog ff een dagje genieten en dan gaan we ervoor.
Maandag moeten we om half 8 op school zijn om de kinderen te ontvangen die vervolgens om kwart voor 8 het volkslied gaan zingen.
Ik ben heel benieuwd naar me eerste week stage maar heb er ontzetten veel zin in.
Volgende week nader bericht.

Bedankt voor alle leuke reacties om mijn vorige verhaaltje. Leuk om van iedereen wat te horen.

Dikke kus Tineke
(sorry voor de spelfouten maar heb geen zin om het verhaal overieuw te lezen)

  • 09 Februari 2008 - 20:37

    Tineke:

    Ow jaah allemaal!!!
    ik heb fotoos geplaatst bij het eerste bericht!!!

  • 09 Februari 2008 - 21:03

    Beppe:

    heb je hele verhaal ff gelezen,nou met een smile om mijn mond het lijkt wel dynastie het huis is prachtig ,leuk hoor dat je het zo naar de zin hebt en dan maandag het echte werk he maar dat komt goed ik twijfel er niet aan.alles is hier goed het weer word wat beter, dus het humeur dan ook,ik wens je veel sukses met je stage,en doe de groetjes aan de meiden we blijven je volgen ,pas goed op elkaar en tot horens heel veel liefs en een hele dikke tut fan beppe en pake

  • 09 Februari 2008 - 21:34

    Ka:

    Mooi verhaal bekstuk ;)
    Net al ff met je gesproken op msn!
    Heeeel veel succes maandag! Vlammen met die hap!
    Have fun morgen op de boot :)
    Dikke KUSSSS

  • 10 Februari 2008 - 08:59

    Dyn Mem:

    Leuk verhaal,en wat hebben jullie al leuke dingen gedaan .Ikzie er echt naar uit om straks bij jullie te zijn tot 26 maart gr van ons allemaal.

  • 10 Februari 2008 - 09:04

    Agnes:

    zooo drie uur later.. is het verhaal toch aan zn eind gekomen:D
    leuk hoor!!! geweldig wat jullie daar allemaal doen..
    gelukkig schijnt hier de zon ook lichtelijk:) dat maakt t dan wel weer een beetje goed,
    gister acrowedstrijden, ging SUPer goed... we waren dan ook eigenlijk tweede geworden na Adonis, maar helaas zat er op ons wedstrijdpapiertje en klein foutje (bij de volgorde waren er 2 omgedraait) waardoor we 0,30 aftrek kregen en 4e werden!!! hoe erg kun je balen! gelukkig was dit geen echte, echte wedstrijd, 8 maart is de friese.. ook kunnen we gewoon 2 onderdelen uit balans halen, je hoeft niet persee 6 poses:S, aan 4 hebben wij genoeg, als je maar je punten haalt!! prima!! wordt dus alleen maar makkelijker..

    om dat allemaal in een smsje te zetten, zoals je wilde. was ik 25 smsjes verder geweest, daarom maar zo!!!

    in Groningen heb ik al 1 X geslapen! hahah dat schiet niet echt op:P

    ik al t mem ff laten lezenn..
    heeeeeeeeeeel veel plezier morgen op je schooltje
    welke groep heb je eigenlijk??
    En groetjessss vanuit hier..
    XXXAgnes

  • 10 Februari 2008 - 09:05

    Agnes:

    hahahha mem zat het beneden al te lezen:P hoe toevallig..
    Ghehe.. ze was zelfs nog eerder:P

  • 10 Februari 2008 - 11:18

    Sanne:

    Wat een mooie story`s, ziet er gezellig uit op de picca`s!Ben benieuwd hoe je stage bevalt, heel veel succes alvast!hier alles dik in orde!tût Sanne

  • 10 Februari 2008 - 17:10

    Anita:

    Hey Tineke,

    Wat kun jij vertellen zeg...wat een verhaal! Maar echt ontzettend leuk om te lezen :-)
    Ik hoop dat je in je volgende up-date ook met zulke enthousiaste verhalen komt over je eerste stage dagen/week! Wens je heel veel leer/werk/stage plezier!

    Kijk uit naar je volgende verslag! ;-)

    -X- Anita

  • 10 Februari 2008 - 19:25

    Ros2:

    Rosss!
    Wederom een vet verhaal! Leuke foto's trouwens! Ik ben blij dat je het naar je zin hebt, het gaat helemaal goed komen met jou daar!
    Nou, morgen aan de bak dacht ik zo! Ik zit nu in me kamer in Almere, zal ook ff een waarbenjij.nu site aanmaken ;) Whahaha!
    Succes met het zingen van het volkslied! :P!
    Rosss, we hebben conctacT!

    Dikke Kus Ros2

  • 11 Februari 2008 - 00:45

    Irma:

    lieverd wat een verhaal,
    heb nog geen internet dus vandaar dat ik er nog niets op heb gezet. Hier is het ook super, binnenkort even bellen!
    Succes maandag, heb er al 2 dagen opzitten... Gaat wel goed.
    laten snel wat horen

    dikke kus

  • 11 Februari 2008 - 08:05

    Anja De Boer:

    Hoi Tien, wat leuke foto,s fijn dat je het er zo naar de zin hebt. Nog heel veel plezier en succes met je stage!

  • 11 Februari 2008 - 16:01

    Moon:

    Yeah foto's!
    Wat een enorm verhaal tien, heel erg leuk om te lezen! Zal jou ook snel ff n mail sturen maar t is n stuk minder spannend als jouw leventje! Heb nog geen aap in de bomen zien zitten hier! Wel veel in de kroeg(die was heel makkelijk) Wilde al vragen of je eigenlijk ook stage ging doen, maar het is vandaag zover haha Hoop dat het een leuek school en klas is en veel succes!!
    Dikke kus

  • 11 Februari 2008 - 20:26

    Jolien:

    Pop! Ik ontvang immers nooit jou emails, na een tip van auk ben ik even in de gegevens van hotmail gedoken. En jij stond bij ongewenst! Vaag niet! Maar ik kan nu weer alles ontvangen! Hoe was je 1e dagje stage?
    Dikke kus

  • 12 Februari 2008 - 12:55

    Aukje:

    Lieverd! Had je een mail gestuurd om te vragen hoe het daar was enzo en was benieuwd naar foto's van de omgeving, maar heb je mailtje gemist! Je had alweer een hele lap tekst hier neergezet + foto's!! Heel erg leuk!! Super dat je je daar zo vermaakt! Succes op je stage en tot gauw!
    Dikke kus

  • 14 Februari 2008 - 12:28

    Tineke Kooistra:

    wat een geweldige onderneming zeg, en wat hebben jullie daar een prachtig mooi huis.Ik hoop dat jullie daar een mooie tijd mogen hebben,volg met veel enthousiasme jou verhalen.veel suc6 en wees vooral voorzichtig daar.
    groetjes Tineke Kooistra

  • 14 Februari 2008 - 19:30

    Josien:

    Heyy Tinieeeeeeeeeeee
    Was super om je verhalen te lezen!!!
    Ben nu ook wel erg benieuwd hoe je stageplekje is??
    Succes!! Liefs Josien

  • 25 Februari 2008 - 13:24

    Patrick:

    wat een verhaal klinkt allemaal erg mooie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Tineke

Backpacken

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 47568

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 01 Juni 2008

Mijn eerste reis

03 Januari 2012 - 30 November -0001

Central America

Landen bezocht: