Antigua y Pacaya - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Antigua y Pacaya - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Antigua y Pacaya

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

09 Januari 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Inmiddels is de eerste week al weer bijna verstreken en we hebben al super veel gedaan.

Woensdag
Na het laatste verslag zijn we die middag naar een Handycraft mercado geweest in Guatemala City waar we verblijven. Daar zie je allemaal nakomelingen van de Maya`s die spulletjes verkopen zoals sjaaltjes, slofjes, kettingen armbadjes etc. Erg leuk om te zien maar nog erg duur omdat het in de stad is. Daarna zijn we naar Zoologico la Aurora geweest. Een dierentuin midden in de stad. Erg leuk om te zien en maar 22 Quetzales per persoon oftewel 2 euro 20. Om 5 uur zijn we opgehaald en hebben we Diego en zijn familie onmtoet. Hij heeft twee dochters Laura en Juliana. Aardige mensen die alles voor ons willen doen. Die avond hebben we een hapje gegeten in een Mall in de stad omdat de dochter van de broer van Diego jarig wes. Ze heet Monica.

Donderdag
Zijn we naar Antigua gebracht. Diego en zijn broer (+vrouw en dochter) zijn eerst met ons mee gegaan. Antigua is de voormalig hoofdstad van Guatemala opgericht in 1543 (jaja een beetje geschiedenisles, we blijven leerkrachten ) In 1773 is de stad verwoest door een aardbeving. Langzaam is het weer herbouwd met het behoud van karakteristieke eigenschappen. Alle wegen zijn er nog van klinkers en de stad heeft prachtige kerken. Sommige van deze kerken zijn opgeknapt na de aardbeving en andere zijn compleet geruineerd waardoor er prachtige ruines zijn om te bezichtigen. We hebben er twee dagen gelogeerd in Hostel Santa Lucia. Een eenvoudig maar netjes hostel midden in Antigua. In de stad is het overdag druk. er rijden veel Tuctucs waarvan wij natuurlijk eentje moesten proberen. Voor 15 Quetzales scheur je van de ene naar de andere kant van de stad. Ook hebben we de Cerro de la Cruz beklommen. Een berg waarop een kruis staat met een prachtig uitzicht over de stad. We zijn weer opgehaald door Diego na drie dagen. Moe maar voldaan vielen we in slaap want de volgende morgen moesten we goed uitgerust zijn.

Zondag
Vandaag hebben we voor het eerst in ons leven een vulkaan beklommen. El Pacaya van 2600 meter hoog!! Samen met Diego en zijn dochten Laura zijn we er naar toe gereden. Tas op de rug, camera mee en klimmen maar. In het begin was het best te doen maar de tocht werd steeds zwaarder. Het laatste stuk was ontzettend stijl en ik was in staat de moed op te geven. Ik blijf hier zitten en haal me op de terugweg maar weer op. Het laatste stuk was enorm stijl en de ondergrond zijn losse stukjes opgedroogde lava dus je gleed steeds naar beneden. Hijgend, zwetend en doodsbang kwamen we boven aan (José was niet bang) en het uitzicht was fantastisch. Je kon gewoon in de krater kijken van de vulkaan. Boven op de top hebben we een poos genoten van het uitzicht en toen kon de reis terug weer beginnen. In het begin leek het heel erg eng maar dat werd steeds beter. We kregen er zelfs lol in. Wolken stof vlogen om ons heen en je gleed complete stukken naar beneden. Zo nu en dan even de schoenen legen die vol stenen zaten en dan weer verder. Maar ook hier werd het laatste stuk weer zwaar. Diego begon namelijk naar beneden te joggen/rennen en Laura en josé volgden hem. Ik heb het een hele poos vol kondenh houden maar het laatste stuk heb ik het gehouden bij wandelen. hihiiiii....
Compleet verzuurd zijn we terug gereden waarna we thuis even lekker hebben gechilled. We hebben de bustickets getregeld voor de volgende dag en zijn aan het einde van de middag op bezoek gegaan bij Alfredo. Hij zou eigenlijk met ons mee de vulkaan beklimmen maar had een berafenis. Deze 80 jarige man heeft alle vulkanen van Guatemale beklommen. Officieel zijn dat er 56. Bij hem thuis hebben we een kopje koffie gedronken en heeft hij ons foto´s laten zien van een vulkaan die uitbarst. Hij heeft de foto´s zelf gemaakt en het was van de vulkaan die wij hadden beklommen. Helaas hadden we de camera niet mee want zijn huis was net een museum. Overal stonden gasmaskers, beelden van Jezus, schilderijen, foto´s, wapens schilden etc. Ongelooflijk. Als ik daar ´s avonds alleen zou moeten lopen scheet ik hem bagger. Vreselijk om zo te wonen maar bereinteressant om eens te bekijken. Rond half 9 zijn we naar huis gegaan en weer op bed gestort want ook de volgende dag moesten we vroeg op.

En dat zijn we vandaag. We zijn vandaag naar Panajachel gereden. Ik wilde heel erg graag eens met een chicken bus rijden. Zo´n enorme bus waarbij ze allemaal tassen op het dak gooien, veel te veel mensen in een bus proppen maar erg goedkoop is. Om half 8 bracht Diego ons bij het busstation. Daar werd ons verteld dat de bus niet kwam want deze was onderweg gekanteld!!!! Dus moesten we in een ander busje waardoor we 2 keer moesten overstappen. Geen probleem. José en Tineke gaan wel voorin zitten. Tas op het dag en rijden maar!!! In de stad was het hardstikke druk en de bus propt en wringt zich overal tussendoor. Ze stoppen op elke hoek van de straat en gillen de bestemming naar de mensen die staan te wachten. Hoe langer we reden, hoe drukker het werd en des te meer mensen er in de bus werden gepropt. Naast ons op een tweepersoonsbankje kwam gezellig nog een vrouw voorin zitten. Proppen geblazen. We vlogen met 100km per uur door de bochten in de bergen en onderweg kwamen we een bus tegen waarvan de as er volledig onder vandaan was gevallen. Even later lag er een chickenbus gekapzeist in de bocht van de bergen. Ik heb doodsangsten uitgestaan!!!Tegen de chauffeur gezegd dat hij even despacio moest doen en was heeeeeel erg blij toen mijn voeten de grond weer raakten in Panajachel. Deze 3,5 uur durende rot heeft ons maar 62 Quetzales gekost dus dat was een heel groot voordeel. In Panajachel hebben we ons hostel opgezocht. Het ligt vlak bij het water (Lago de Atitlan)Een leuk hostel waar we dus nu even kunnen internetten. We hebben het stadje al wat verkend en gaan morgen als het goed is een boottocht doen.

Lieve mensen. Bedankt voor jullie vorige berichtjes en wij houden jullie op de hoogte. Groetjes vanuit Panajachel aan Lago de Atitlan van Tineke en José!!!!

• 09 Januari 2012 - 22:20

Akke:

Zozo Diego heeft het maar druk met jullie haha! nupas krijg ik een beetje door dat jullie daar echt zitten. de fotos zijn het harde bewijs en je verhaal maakt het helemaal af. prachtig! Ja die chickenbus lijkt me een hele ervaring. zo'n ervaring van 1 x en nooit weer! nou ik hou het voor nu nog even op een nachtje Brussel in het vooruitzicht:) ook leuk.
    kusssssssxxxx

• 09 Januari 2012 - 22:29

Marije:

Hoooi Ros en Jos! Wat een mooie verhalen, fantastisch wat jullie daar allemaal doen! Zag net wat foto's op fb voorbij komen van de vulkaan, echt prachtig! Wat een heerlijk weer ook met die heldere lucht en een zonnetje :) Nou geniet ervan maar dat komt helemaal goed lijkt me, hoop snel weer wat te lezen! Kuss

• 10 Januari 2012 - 00:40

Tineke:

Na het teruglezen van het verhaal zie ik een aantal keren het woord "stijl" , het moet natuurlijk "steil" zijn...schaam..schaam..

• 10 Januari 2012 - 11:02

Mem:

Nou wat een geweldig verhaal ,en wat hebben jullie al weer leuke dingen gedaan.Wat ik nog even aan jouw wilde vragen Freerk en Kees sparen munten zouden jullie door de landen heen wat willen bewaren voor de jongens ,zouden ze geweldig vinden.En maar niet te vaak in die busjes ha ha Liefs hier uit Harkema

• 10 Januari 2012 - 11:37

Afke:

Wat leuk om jullie belevenissen zo te volgen! Zo te zien is het daar prachtig en genieten jullie volop! Houd ons op de hoogte! Veel liefs!!!

• 10 Januari 2012 - 14:35

Aukje:

Hey schatties!! Wat een verhaal alweer binnen een week, elke dag op pad dus! Fantastisch! Wat Akke ook zegt, begint nu echt door te dringen dat jullie daar gewoon al zitten! Strontje jaloers! ;) Hier verder alles toppie, weinig nieuws aan de horizon! Geniet ervan daar, t ziet er echt prachtig uit!!
    Dikke kus!

• 10 Januari 2012 - 14:55

Omke Jan En Yvonne:

blij te horen dat alles daar goed gaat.
    hele ervaring zo te zien en te horen.
    geniet er maar van daar.
    groetjessssssssssssssss

• 11 Januari 2012 - 12:09

Rianne:

Wat een avonturen al in zo'n korte tijd. Jullie vermaken je prima zie ik. Leuk dat je zo gauw een berichtje plaatst..ik wacht met smart op de volgende! x

• 11 Januari 2012 - 19:57

Beppe 10:

heeee lieverds
    in die korte tijd dat jullie weg zijn al heel wat beleefd hoor ik wel
    maar dat is natuurlijk ook de bedoeling he prachtige verhalen maar dat zijn we gewend was ook zo in suriname ook de foto,s zijn bijzonder mooi we blijven jullie volgen doe voorzichtig met die wildwest taferelen met die bus
    geniet maar lekker van de reis
    veel liefs en een dikke knuf van jullie peke en beppe tineke

• 11 Januari 2012 - 20:11

Irma:

Popjes, wat fantastisch! Ik kom er aan hahah
    Geniet er van en neem een leuk souvenirtje mee voor kindje Irma ;)

xxxx

• 12 Januari 2012 - 15:55

Sanne:

Wow, super mooie foto`s en wat leuk om dat geschiedenis van Guatemala mee te krijgen;-) dikke tuuuuuut

• 15 Januari 2012 - 19:43

Jannie:

Hallo José en Tineke,
    Wat een prachtige foto's en wat een avontuurlijke reis hebben jullie met die chicken bus beleefd. Zoiets moet je niet te vaak doen. Ik zie aan de foto's dat jullie volop genieten bij een aangename temperatuur.
    Het is leuk om jullie reisverslag te lezen. Je krijgt zo een indruk hoe het land eruit ziet. Ik wens jullie veel plezier bij het vervolg van jullie reis.

• 18 Januari 2012 - 17:20

Theun En Anja:

Vandaag 18 januari jullie prachtige kaart ontvangen met schitterende zegel. Hartstikke bedankt.Wij blijven jullie volgen.