Lago de Atitlan - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Lago de Atitlan - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Lago de Atitlan

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Januari 2012 | Guatemala, Flores

Vorige keer hebben jullie gelezen dat we zijn aangekomen in Panajachel. Een klein dorpje aan Lago de Atitlan. Een prachtig meer omringd door gebergten en vulkanen. Maandag hebben we het dorpje verkend en hebben we wat eettentjes bezocht. Dinsdag hebben we een boottour gemaakt op het meer waarbij we verschillende dorpjes bezochten. De eerste stop was in San Juan la Laguna waar we hebben ontbeten met een geweldig uitzicht over het meer. De tweede stop was in San Pedro La Laguna waar we wederom met een fantastisch uitzicht hadden. De laatste stop was in Santiago Atitlan waar we souvenirs hebben gekocht en hebben gelunchd. Rond 4 uur waren we weer terug in ons leuke hostel. Woensdag stonden we om 8 uur paraat langs de straat omdat we naar de markt zouden gaan (dachten we). Om kwart over 8 kwam een meneer ons vragen waar we op zaten te wachten. Nou op de bus naar Chichicastenango voor de markt. Maar de markt is op donderdag??...... Wij keken op ons bus ticket en ja hoor. We hadden een ticket geboekt voor donderdag. Nou in ieder geval vroeg uit de veren om te hele dag mee te pikken. We wandelen ons hier de spieren uit ons lijf. ´s avonds hebben we genoten van de zonsondergang in een leuk restaurantje aan het meer.

Donderdag stonden we wederom klaar om naar de markt te gaan in Chichicastengo. En ja hoor daar was de bus al. Het was een uurtje rijden. Daar aangekomen was het één groot mierenhol. Wat een tentjes en wat een mensen. Iedereen wil je naar binnen lokken en probeert je van alles aan te smeren. Er zijn heel veel mensen aan het bedelen voor geld of eten en zo nu en dan zie je iemand lavenloos op straat liggen (smoorbezopen). Het verschil tussen rijk en arm is hier enorm. En de arme mensen proberen van alles te doen om aan geld te kopen. Ze willen je schoenen poetsen, je auto goed inparkeren, op auto passen, kleding verkopen of zelfgemaakte koekjes. Zo nu en dan stoppen we iemand wat toe maar je blijft bezig. We hebben een leuke dag gehad in Chichi en zijn met de bus weer teug gegaan naar Panajachel. ´s Avonds hebben we daar een borrel gedronken met een Nederlander die we daar hebben ontmoet en vrijdag zijn we weer met de bus terug gegaan naar Guatemalastad. Dit keer hoefden we maar een klein stukje met de kippenbus en vervolgens stapten we over in een Pullmanbus. Deze bussen lijken iets meer op die van ons in Nederland. Net zo goedkoop alleen een stuk langzamer godzijdank!!

Na vier uren reizen kwamen we aan in de stad en zijn we met de taxi naar het huis van Diego gegaan. Die heeft ons die avond mee uit eten genomen naar een ontzettend lekker restaurant. Een vriend van hem was namelijk jarig. De specialiteit was daar Mar y Tierra (surf en turf) en jullie weten José is dol op vis.... hihihihi. We kregen eerst een bord overheerlijke Calamares. Waar zelfs José eentje van heeft geproeft. En daarna vlees en vis samen op een bord waar ook José keurig van mee heeft gegeten. Vervolgens gingen we naar een discotheek " Paseo Calaya". Een superhippe tent waar we gezellig hebben gezeten en als enige gasten hebben staan dansen midden in de club.

Zaterdag zijn we met het hele gezin vertrokken naar de Pacifische kust waar Diego een eigen appartement heeft. Een superdelux oord gelijk aan de zee met prachtige zwembaden ligbedden etc. Er kwamen ook nog vienden van Diego langs waar we het weekend mee door hebben gebracht. Lekker zwemmen, bakken en barbequen en natuurlijk genieten van de mooiste zonsondergang ooit. Zondagavond zijn we terug gereden naar de stad en hebben we onze tassen ingepakt.

Maandag zijn we naar de bus gebracht op weg naar Flores. Er werd ons geadviseerd niet met de kippenbus te gaan omdat het een reis is van 8 uren. Dus we hebben een veilige bus geboekt. Iedereen werd gecontroleerd en gecheckt dus het voelde veilig. Totdat we na een uur rijden een enorme knal hoorden. Jah hoor een klapband!!!! Daar stonden we langs de snelweg. De buschauffeurs begonnen wat te sleutelen maar de hele ban dlag aan flarden en omdat we nog een stukje zijn doorgereden was ook de binnenkant beschadigd. Ach geeft niet. Anderhalfe kilometer terug was een Pinchazo. Daar kunnen ze de band wel maken. Dus wij met een klapband en nog een lekke band aan de andere kant gewoon een stukje terug rijden. Daar aangekomen ging een meneer met heel weinig gereedschap super hadig te werk. Na een uur zat er weer een band op en was de lekke band geplakt. Wij zaten ondertussen gewoon een uur te wachten. Er werd totaal niets verteld aan ons of naar ons omgekeken maar na een uur reden we weer. Die avond kwamen we om 9 uur aan In Flores. Een superklein eilandje in Lago de Peten Itza. We zijn vroeg op bed gegaan en de volgende dag vertrokken naar Tikal. Dit is een Mayastad midden in het regenwoud. Je hebt hier prachtige overblijfselen van een oude stad. Een aantal dingen kon je zelfs beklimmen. Met de bus van 3 uur gingen we weer terug. Maar het zou Guatemala niet zijn als er onderweg niets gebeurde. Na 10 minuten hoorden we alweer een klein plofje. Ja hoor. We hebben weer een lekke band. Allemaal uitstappen en de band moet worden verwisseld. De chauffeur deed dit binnen 10 minuten!! Vervolgens veilig aangekomen en ´s avonds heerlijk uit eten geweest. Het is nu woensdag en we gaan zometeen zwemmem met iemand van het hostel waar we nu verblijven. De vervolgplannen zijn nog wat onduidelijk maar we vetrekken waarschijnlijk vlot naar Belize.

Lieve allemaal tot snel!!!!

Ps: Aukje en Marcel, misschien moeten jullie overwegen om naar Guatemala te gaan i.p.v. Costa Rica. Je hebt hier zoooooooooo veel mooie dingen om te zien en te doen.!!!!!

Pps. Foto´s volgen nog

• 18 Januari 2012 - 17:38

Akke:

Leuheukkkkk... ik zie die mooie zonsondergang nog niet echt voor me, dus verwacht daar wel een mooie foto van :D verder lees ik dat jullie een lekkere drukke agenda hebben.
    ik moest wel lachten om het 'plofje' hahah :P
    xxxx

• 18 Januari 2012 - 19:38

Mem:

Heb jullie verhaal weer met veel plezier gelezen,ik hoop dat je van die markt ook wat foto's hebt genomen lijkt me prachtig.Nou jullie vermaken je daar opperbest zo te lezen ,geniet ervan en de gr ,daar xxxxxx heit en mem

• 18 Januari 2012 - 19:40

Tante Jouk:

Nu al benieuwd naar de foto's....
    Belize... Heb verhalen gehoord en foto's van Suzanna gezien, prachtig!
    Is de temperatuur een beetje te doen want jullie sjeezen wat af.
    P.S Zayn draagt de Allstars nu, zo stoer!
    Fijne tijd voor nu en straks in 'Jamaica'.

Groetjes Joukje, Salih & Zayn

• 18 Januari 2012 - 19:53

Berber:

Wat heerlijk, Tineke!
    Nog maar zo kort weg en al zo veel beleefd...
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven!

P.S. Het gaat goed in B'bergum hoor! ;-)

• 18 Januari 2012 - 20:24

Ettie:

Wat een indrukwekkende verhalen allemaal ! Het is wel een totaal andere wereld daar. Fantastisch om eens mee te maken, lijkt mij. Ik wens jullie een hele fijne tijd toe en ik blijf de verhalen lezen. Je weet maar nooit waar je zelf nog eens terecht komt.

• 19 Januari 2012 - 06:47

Afke:

Tjonge, jonge... Jullie hebben het maar druk daar. Jullie beleven in ieder geval wat ;-). Ik ben reuzebenieuwd naar de foto's. Have fun overthere! Liefs

• 19 Januari 2012 - 09:11

Theun En Anja:

Ik gok op een gat in de (band) markt, voor Arriva!!!!

• 19 Januari 2012 - 11:27

Karin:

Wat een leuk verhaal weer, jullie zitten niet bepaald stil! Leuk! Hier zitten we midden in de CITO tijd, ik snap dat jullie hier graag bij hadden willen zijn maar helaas ;)
    Wat een leuk kaartje hadden mn ouders op de Splitting liggen! Veel plezier nog!!!!
    Dikke turt

• 19 Januari 2012 - 11:28

Marije:

Wat leuk om te lezen Tien, jullie doen ook zoveel! Super ook dat je bij elke busrit een lekke band kan verwachten haha, naja dat zal ook wel wennen :p Hoe is de temperatuur verder? Hier begint het langzamerhand winter te worden :( Geniet ervan verder en groetjes aan Gosse! xxx

• 19 Januari 2012 - 15:06

Maris:

Geweldig wat jullie allemaal beleven! Ik zit hier thuis gezellig te wezen met Mirthe, die net in haar oog heeft geprikt en ik ben gek aan het doen om haar weer aan het lachen te krijgen....Belize moet heel erg mooi zijn trouwens, veel kijkplezier daar!!

• 19 Januari 2012 - 15:18

Omke Jan En Yvonne:

De laatste stop was in Santiago Atitlan waar we souvenirs hebben gekocht!!!!!

lees wel jullie zijn buitengewoon goed bezigggggggggggggggggggggg.

groetjes

• 20 Januari 2012 - 13:15

Nubia :

tineke, fantastico!!!!! saludos para mi familia .

• 20 Januari 2012 - 14:21

Rietje:

ik heb jullie reisverslag gelezen en zie het met een beetje fantasie voor me. Geweldig. Vanuit Hoogezand veel plezier en genier ervan.

• 21 Januari 2012 - 16:45

Beppe Tineke:

lieve kids
    wat weer een prachtig verhaal wat jullie daar allemaal beleven nou je zou er nooit genoeg van krijgen er is ook altijd wel wat met die bussen daar zeker maar geeft niet alles heeft zijn charme en het hoort erbij we wensen jullie nog een hele fijne tijd en geniet ervan voor je het weet is ie voorbij doe voorzichtig en pas goed op jullie zelf tot de volgende mail daaaaag lieverds
    een dikke knuffel van pake en beppe

• 21 Januari 2012 - 20:47

Heit:

Als ik je mooie verhalen zo lees.
    Kan ik eruit opmaken dat jullie het wel naar de zin hebben.
    Ik kan alleen maar zeggen.
    Geniet ervan.

Saludos, tu padre

• 22 Januari 2012 - 08:27

Ypie:

Wat een avontuur is dit zeg! En julllie schrijven het zo beeldend, ik zie het zo voor me. Echt mooi! Ben erg benieuwd naar de foto's en de volgende update!!

Groetjes van ons allemaal!!

• 22 Januari 2012 - 21:27

Sanne:

Wow, super om te lezen ( behalve vd lekke-band-acties
    )!Ik krijg zelfs zin om daar ook heen te gaan:-)Lekker genieten daar!!!xxxS

• 05 Maart 2012 - 18:24

Mariska:

Heej, ik volg jou ook hoor, maar de reacties worden op een of andere manier niet geplaatst..

• 11 Maart 2012 - 09:19

Liesbeth Veendorp :

Hoi Jose, ik heb jullie prachtige foto's bekeken. Wat een geweldig avontuur beleven jullie. Geniet er maar lekker van. Op school mis je niks hoor, ons hoogtepunt was een staking in de Arena, maar dat is vergeleken met jullie avontuur maar een hele slappe hap. Verder genieten we hier van heerlijk voorjaarsweer, 11 graden!
    Als jullie in mei terugkomen, staat het er vast beter voor. Tot dan en nog een hele fijne tijd allebei, LIesbeth