Belize - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu Belize - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Tineke Tuin - WaarBenJij.nu

Belize

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

28 Januari 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Aangezien we weer toegang hebben tot internet even weer een update. (ik lijk er geen genoeg van te krijgen)
Het laatste verslag is geschreven in Flores. Daarin gaven we al aan dat we naar Belize zouden vertrekken. We hadden al van familie en backpackers gehoord dat een paar dagen genoeg zou zijn. Nou dat kennen zij José en Tineke nog niet. Wij willen namelijk graag een week lang op het strand liggen bakken, borreltjes drinken, chillen en vooral even "lekker niks!!!". Dus we boekten een open ticket naar Belize stad. 5 uur ´s ochtends werden we opgehaald met de bus en om 10 uur stonden we in Belize city. Daar werden we mega vriendelijk ontvangen en heerlijk om even Engels te spreken en me wat beter te voegen in gesprekken. Het Spaans gaat me namelijk nog niet al te best af. Ik kan een boel verstaan en een simpele vraag lukt ook maar grinnik meestal maar wat terug. Een Si en No komt er ook nog wel uit hihihi...
Maar goed een warm onthaal. Tassen werden aangenomen en keurig gelabeld. Iemand liep met ons mee naar een pinautomaat en er werd ons ook gelijk een kokosnoot aangesmeerd. José heeft hem rijkelijk gevult met rum. Met geld opzak en een kokosnoot in de hand liepen we naar de doc om ons bootticket te kopen naar Caye Caulker. Dit is een van de eilanden van Belize. Binnen 45 minuten kwamen we aan op een schattig eilandje waar we gelijk te horen kregen dat alle hostels vol waren. Top.. lichtelijke paniek want we hadden niks geboekt. Als een speer hebben we onze tassen van een kar gesleurd en zijn we gaan lopen/rennen. De lonelyplanet in de hand, plattegrond derfeur en het eerste beste hostel vragen. Vol!!.. No everything is full, no I am sorry. I have one room for 129 US dollar??? Toen dacht José even dat we de eerste beste boot weer terug konden pakken hahahaha..in de blakende zon weer terug sjokken en toen uiteindelijk nog een hostel weten te vinden. Geen eigen douche maar blij dat we iets hadden!! Tas van de rug en op naar het strand!!
.... Oh jah het strand van Belize is iets anders dan dat we hadden verwacht.....
Op foto´s zie je prachtige witte stranden met blauwe zee. Klopt die hebben wij ook op de foto alleen je kunt er het water niet in. Overal is het eiland omringt door turtlegras. We moesten dus naar het uiterste puntje lopen voor het strand. Nahjah die 20m2 kapotgetrapte schelpen of dat blok beton wat daar half in het water hing. Ach laten we er lekker gaan liggen. Factor 30 opt lijf, wie doet je wat. José is lekker gaan snorkelen en aan het eind van de middag heb ik zelfs biertjes gedronken. Heerlijk nazonnen bij zonsondergang met de reggea op de achtergrond. ´s avonds een lopend buffetje gedaan waarbij een heel varken op de grill lag. Belize is zo slecht nog niet :D
Dag twee weer gaan braden in de zon. Helaas iets te hard waardoor ik nog velletjes van mijn rug kan trekken hihi en ´s avonds gaan stappen in de reggeabar. Om 1 uur gaat alles dicht dus laat hebben we het niet gemaakt. Toen kwamen we er bij dag drie achter dat 3 dagen zonnen op Caye Caulker wel genoeg was. Je hebt er verder niets te doen. Nou is dat niet heel erg maar het is ook nog eens erg duur. De Prijzen zijn in Dollars waardoor je voor een zak chips al snel 4 dollar betaald. Niet leuk dus voor een backpacker. Je ligt steeds op hetzelfde ministrandje de zelfde vissen te snorkelen. We zijn dus na 3 nachten weer terug gegaan naar Flores in Guatemala. We hebben natuurlijk maar 1 eiland van Belize gezien dus kunnen niet goed oordelen maar voor ons was dit kleine uitstapje genoeg. De stad (zeggen ze) is best gevaarlijk dus wij gingen liever naar Guatemala terug dan verder te reizen in Belize. Ook omdat het duur is maar ook omdat we in Guatemala nog meer wilden doen.
We hebben dag 4 de boot weer terug genomen naar de stad en vanaf daar de bus weer naar Flores. We zijn naar ons vertrouwde hostel gegaan waar we wat mensen hadden leren kennen en hebben daar nog 4 heerlijke dagen doorgebracht waarvan 1 naar een grot.
Flores is echt een superschattig eilandje. Het is heel klein maar daardoor voel je je heel snel thuis. Er zijn leuke eettentjes en rondom het eiland kun je van de doc springen voor een frisse duik.

In Flores aangekomen kwamen we erachter dat we geen kaart hadden gestuurd vanuit Belize naar Theun (sorry Theun, dat wordt een kaartje minder. Maar Ka we hebben de vlag!!!)
Donderdag zijn we met de bus weer naar de stad gegaan. En Guatemala zou Guatemala niet zijn als dit perfect zou verlopen. Half 10 ingestapt en om 12 uur werd de airco uitgezet. Nou puffen en zwetem met 30 graden zal ik je vertellen. Het bleek dat de accu van de bus steeds leegliep. Tijdens het rijden laadde die zich niet vanzelf op. En aangezien airco stroom nodig heeft werd deze maar even uitgezet. Prima laat het zweet maar lopen en er niet aan denken. Een uurtje later begon ook de schakelbak te kraken. Wanneer de buschauffeur moest schakelen lukte dit soms niet waardoor we bijna stil kwamen te staat. Als het dan was gelukt schoten we met een vaart naar voren. Toppie!! Ik heb er maar om gelachen. Om 3 uur een lunchbreak en daarna gewoon verder rijden tot de bus weer stil kwam te staan. De chauffeur wilde toch even onder de bus kijken. Je mocht wel even uitstappen of gaan wandelen als je dat wilde. Hahahaaaa nou ik de bus maar uit wederom genietend van de snelweg als uitzicht. Maar na 5 minuten mochten we weer instappen. Er bleek een schroefje los te zitten. Die snoeihete bus weer in en de schakelbak is blijven kraken tot we ´s avonds om 7 uur in de stad aankwamen waar Diego ons op stond te wachten.
Die avond lekker met de familie gegeten en de volgende dag zijn we naar een mall geweest waar José een laptopje heeft gekocht. Hij kon het niet laten. Er zijn veel backpackers met zo´n ding en het is erg handig om internet bij de hand te hebben en voor het plaatsen van foto´s etc.
Vandaag zijn we wezen golfen (lees rondscheuren in een golfkar op de golfbaan) en vanavond gaan we met z´n allen naar de film.
Maandag vertrekken we vanaf hier. We nemen dan ook echt afscheid. We willen nog twee mooie plekken zien voordat we naar Honduras gaan.
Jullie hebben op dit moment ook weekend. Ik hoorde dat de schaatsen uit het vet konden??? Ow my god wat een verschil met hier. Geniet nog even van jullie vrije zondag morgen!!!
Liefs vanuit Guatemala

• 29 Januari 2012 - 09:26

Us Beppe 10:

hallooooo,daar zijn jullie weer,met een prachtig verslag de verhalen worden steeds sterker en he vervoer steeds slechter is wel wat met die bussen daar maaaaaar hoort erbij, ook prachtige foto,s hoor en die temperatuur daar moet je hiet niet zijn inderdaad zoals je al zei de schaatsen kunnen uit het vet pake kan los hi hi.nog heel veel mooie avonturen daar en pas goed op jullie zelf geniet er vanwe blijven jullie volgen veel liefs en een dikke knufffff van uit het koude harkema pake en beppe

• 29 Januari 2012 - 10:32

Jannie:

Hallo José en Tineke,

Wat maken jullie een fantastische reis. Het ziet er op de foto's allemaal indrukwekkend uit. Het is erg leuk om jullie reisverslagen te lezen. Je krijgt zo een indruk hoe mensen daar wonen, werken en leven. Het is een compleet andere cultuur dan in Nederland. Vooral als je kijkt naar de markt die jullie hebben bezocht. Ik wens jullie nog een prachtige reis verder en zie uit naar het volgende reisverslag.

• 29 Januari 2012 - 11:39

Eveliene:

Holaaaa gordosssss!! Q tal alli????!! Wat een fantastische verhalen en foto's, zo te zien vermaken jullie je daar dikke prima! Waarom blijven jullie daar niet lekker wonen? Klimaatje is er in ieder geval beter te doen! Hier breekt de winter na 4 maanden nog eens door.. pff. Gelukkig donderdag naar Madrid! Veel plezier in Honduras, ik volg jullie op de voet! Beso grande!

• 29 Januari 2012 - 11:41

Nubia:

jose y tineke, para los dos es una experiencia increible y lo mejor es que Diego los ha acogido muy bien!!!ese es mi primo!!!! me gusta leer lo que escriben del viaje.groeten va me!

• 29 Januari 2012 - 12:00

Marije:

Alweer een verhaaltje, super leuk om te lezen! Heerlijk dat jullie even een paar dagen op het 'strand' hebben gelegen, even lekker niets doen en bruin bakken :) Wat een schattig eilandje is Flores trouwens! Echt heel mini. Welke twee plekken willen jullie nog gaan zien? Hier alles verder rustig. De temperatuur is inderdaad flink aan het dalen, das iets minder fijn :s Verder druk met het afronden van de scriptie, de conclusie nog en dan kan ik de eerste versie inleveren, jeej! :) Ik hoor weer van jullie!! xxx

• 29 Januari 2012 - 14:16

Mem:

Nou we hebben vrijdag bijna een uur geskypd dus had de verhalen al gehoord,maar de foto's zijn werkelijk schitterend hoor.En ja hier gaat het nu echt winter worden,maar heeft ook weer z'n charme .Vermaak jullie daar nog maar even en tot de volgende krabbel xxxx heit en mem

• 29 Januari 2012 - 16:52

Sanne:

Elk verhaaltje wel een keer pech met de bus begrijp ik, hopelijk zet het zich niet voort:-) Wederom super mooie foto`s, lekker genieten daar!!

• 30 Januari 2012 - 11:38

Omke Jan En Yvonne:

nou een lekker weertje daar zo te lezen.krijg trouwens weinig info meer over de souveniers.

ga vooral door waar jullie mee bezig zijn GENIETEN

• 30 Januari 2012 - 20:36

Karin:

Wat een mooi verhaal weer! En een vlag erbij, wat zal het een pracht backpack worden:) Whohooo! Zullen we snel even skypen? Dikke tut Karin! P.s Goed blijven smeren, anders weer een fikkiage ;)

• 31 Januari 2012 - 17:21

Theun:

Ha die Tien en Gosse,

Wat hawwe jimme alwer in protte belibbe! Ik bin d'er wier jaloersk op! Jimme moatte mar genietsje fan jimme prachtige tocht. En wat dat kaartsje betreft gjin probleem d'er sille fest noch in protte oare kaarten folchje! (grapke). Wy kinne hjir al hast ride -10! Protte plezier en in dikke tut!

• 05 Februari 2012 - 08:43

Jolien:

Lieve globaltrotters! Wat een mooie wereld daar zeg! Vooral ook de foto's van Guatemala! Ik kan mij helemaal indenken hoe jullie daar aan een cocktailtje nippen en een paar salsa danspasjes wagen. En ik ben weer heel benieuwd naar jullie ervaringen van deze week! Zoals jullie vast wel hebben gehoord
    is het hier winterwonderland met -20! De NS, de koningin en zelfs de eendjes in de vijfer zijn in rep en roer, want deze temperaturen zijn natuurlijk alweer 10 jaar geleden. Gister heerlijk in het zonnetje in het Vondelpark met een warme choco gezeten; hele park was bedekt onder een laag sneeuw! Klein contrast met zuid-amerika he? Veel plezier en liefs

• 10 Februari 2012 - 10:36

Patricia:

Jose y Tineke
    Esperamos que la esten pasando bien y manden fotos

• 10 Februari 2012 - 10:41

Myriam:

Jose y Tineke:
    Cheverisimas las fotos.

• 12 Februari 2012 - 16:24

Hilda:

Hoiiii Tien en Jose,
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt en wat hebben jullie het allemaal goed voor elkaar. Heerlijk dat jullie telkens vanuit een 'thuisfront' vertrekken. Schitterende foto's! Hele andere wereld dan hier nu, hihi! Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!
    Enjoy!
    Xxx